تجارت

ثبت جهانی اورامانات سرآغاز توسعه است

ناظم نیوز: سرپرست فرمانداری پاوه با اشاره به ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات گفت: این رخداد سرآغاز توسعه در استان های کرمانشاه و کردستان است.
در نشست عصر سه‌شنبه – پنجم مرداد ۱۴۰۰ (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱)- چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، اورامات( هورامان) به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.
«جلیل بالایی» با اشاره به سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد، روزی که به پاس سالها رشادت و پایمردی مردمان این استان، مزین به نام روز ملی کرمانشاه شده است، ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات را رخدادی بزرگ برای دوستداران فرهنگ و تمدن این خطه از خاک ایران زمین دانست و گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات را به تمام دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران زمین، مردم فرهنگ دوست استان کرمانشاه، به ویژه ساکنان سرزمین اسطوره‌ای اورامانات و بالاخص مردم فهمیم و آگاه پاوه این مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن صمیمانه شادباش می‌گویم.
وی اظهار کرد: خداوند را شاکرم زمینه ای برای معرفی هر چه بیشتر فرهنگ غنی، معماری سنتی پلکانی، پوشش خاص و زیبا، آداب و رسوم و آیین های بومی این سرزمین کهن با مردمانی بافرهنگ، اصیل، هنردوست، دوستدار طبیعت در بُعد بین المللی رخ داده است.
مدیرکل اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه توضیح داد: موضوع ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان از سال ۱۳۹۵ مطرح و پس از تلاش بی وقفه مسئولان مربوطه در ارسال مداوم اسناد سرانجام به نتیجه مطلوب رسید بر این اساس خداوند را سپاس می گویم که چنین مقدر فرمود تا به عنوان مدیر کل وقت میراث فرهنگی در گام های آغازین و شروع تدوین پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات و در زمان ثبت نیز به عنوان سرپرست فرمانداری پاوه (بزرگ‌ترین شهر اورامانات) سهمی هر چند کوچک در این رویداد بزرگ داشته باشم.
بالایی گفت: حال که منظر فرهنگی اورامانات پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند، سومین منظر فرهنگی ثبت شده ایران است می تواند سرآعاز فصلی جدید در امر توسعه پایدار این خطه و همچنین دو استان کرمانشاه و کردستان باشد.
وی افزود: بنابراین باید از امروز به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت شود که شایسته نام جهانی اورامانات و در راستای بهره مندی هر چه بیشتر مردم منطقه و استان از مزایای این رویداد خجسته باشد. برماست که به خاطر توسعه اورامانات و حفظ جایگاه منطقه از منافع شخصی و زودگذر خویش گذر کرده و کلان‌نگری و بلندنظری را برای ارتقا جایگاه استانمان در پیش گیریم.
سرپرست فرمانداری پاوه عنوان کرد: در پایان از همه وزراء به ویژه جناب دکتر مونسان، اقدامات قابل تقدیر مهندس بازوند استاندار کرمانشاه در پیگیری این امر، دکتر لهونی نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی، دکتر گوهری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و خاصه از شخصیت ارجمند ماموستا ملاقادر قادری و همه مدیران پایگاه ها و کارشناسان متعهد و نیز مردم عزتمند منطقه صمیمانه سپاسگزارم. قطع به یقیین ثبت منظر فرهنگی اورامانات حاصل تلاش های بی وقفه جمع کثیری از مقامات کشوری، استانی و محلی است که سال ها برای ثبت میراث گرانبهای مردم این استان تلاش کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا