تجارت

ثبت جهانی افطاری/ حضور حداکثری مسافران نوروزی در ابنیه تاریخی

ارسال پرونده های میراث ناملموس به یونسکو از جمله افطاری، حضور حداکثری مردم در بناهای تاریخی ، راه اندازی کشتی کروز در عید فطر از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش ناظم نیوز، در این هفته در ادامه سفرهای نوروزی خبر رسید که بسیاری از مراکز اقامتی کشور گران شده اند از جمله بوم گردی‌هایی در برخی از شهرستانها که قیمت آنها در نوروز امسال تا شبی دو میلیون تومان هم بالا رفت. هتل‌ها نیز از این قاعده استثنا نبودند در این باره خبرگزاری مهر گزارشی را از وضعیت نرخ اتاق هتل در مناطق آزاد نیز گرفته بود که نشان می‌داد هتل‌های این مناطق خود را جدا از سرزمین اصلی دانسته و به راحتی افزایش نرخ داشته اند این درحالی بود که پیش از این رئیس جامعه هتلداران کشور گفته بود افزایش نرخ نخواهند داشت.

اما مسافران نوروزی که به کیش و قشم رفته بودند بیشتر از نرخ اتاق‌ها ناراضی شدند. به عنوان مثال هتلی سه ستاره که در طول سال گذشته برای هر شب ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت حالا در ایام نوروز این نرخ را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسانده است.

۴۹ مرکز اقامتی پلمب شدند

حالا گزارش ستاد هماهنگی خدمات سفر نشان می‌دهد که با برخی از این مراکز اقامتی برخورد شده است اما نه مراکز اقامتی مناطق آزاد بلکه مراکزی که تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی بوده و مجوز از آن داشته اند و در سرزمین اصلی بوده اند.

ستاد هماهنگی خدمات سفر اعلام کرده که از روز هفتم فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۹ هزار و ۹۱۹ بازدید از سوی ناظران ستاد هماهنگی خدمات سفر از تأسیسات گردشگری انجام گرفته که از این تعداد ۴۱۲ واحد گردشگری تشویق شده و ۴۹ واحد نیز تعلیق یا تعطیل شده اند. همچنین به ۸۹۱ واحد نیز تذکر داده شده است.

۹۱ مرکز نیز درباره نواقصی که داشتند ابلاغیه گرفتند و از واحدهای استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، زنجان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد ۶۱ مورد بازدید نامحسوس شد.

تعداد ۳۲ هزار و ۴۶۷ تماس با سامانه ۰۹۶۲۹ گرفته شده که ۴۷۷ تماس ثبت شکایت شده و ۱۷۳۹ تماس شکایت نیز پیگیری شده اند.

۴۷۷ هزار و ۴۵۵ کیلوگرم مواد غذایی توسط ناظران بهداشت معدوم شده است همچنین دو هزار و ۷۵ واحد نیز پلمب شده که از این تعداد ۴۹ واحد اقامتی، ۱۱۳ مرکز بین راهی و ۳ پایانه مسافری پلمب شده اند.

بیش از۴میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از اماکن تاریخی اصفهان بازدید کردند

بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از اماکن تاریخی اصفهان بازدید کردند

در این هفته میزان بازدید از بناهای تاریخی کشور بسیار زیاد بود به خصوص در شهرهای گردشگری به عنوان مثال بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ابنیه و اماکن تاریخی این استان در ایام نوروز بازدید کردند که به ترتیب عالی‌قاپو، چهل‌ستون و باغ فین کاشان در صدر این بازدیدهای نوروزی هستند.

اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مرکز راه‌های مواصلاتی کشور، حجم تردد قابل توجهی دارد و وجود افزون بر ۲۲ هزار اثر تاریخی، گردشگری و طبیعی در این استان برای جذب گردشگران ملی و بین المللی موضوعی درخور توجه است.

مسافران دوز سوم واکسن را تزریق کنند

این هفته جعفر میعاد فر رئیس سازمان اورژانس کشور، محمد گل‌فشان رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ز ستاد هماهنگی خدمات سفر بازدید کردند. در جلسه‌ای که پس از بازدید این مسئولان از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر انجام شد، علی اصغر شالبافیان رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی یکی از اولویت‌های ما در ستاد هماهنگی خدمات سفر بوده است و از تمامی همکاران در استان‌ها می‌خواهیم که با توجه بیشتر به پروتکل‌ها، مردم و مسافران را ترغیب به تزریق دز سوم واکسن کنند.»

در ادامه این جلسه جعفر میعاد فر رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: با تاکید رئیس‌جمهوری محترم و تاکید ایشان به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید مردم را به تزریق دز سوم واکسن ترغیب کنیم. اگر پروتکل‌ها رعایت شود و دز سوم واکسن به صورت حداکثری تزریق شود، می‌توانیم از دستاورد کنترل این بیماری در کشور صیانت کنیم.‌

شهرهای خلوت برای انجام سفرهای نوروزی پیشنهاد شد

شهرهای خلوت برای انجام سفرهای نوروزی پیشنهاد شد

از آنجا که تقاضا برای سفر در نوروز بسیار زیاد است، در این هفته ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر طی اطلاعیه شماره ۱۵، فهرست استان‌ها و شهرهای پیشنهادی مقصد سفر را اعلام کرد.

شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و درود در استان لرستان، شهرهای کرمانشاه، قصرشیرین، پاوه و دالاهو در استان کرمانشاه، شهرهای تویسرکان، ملایر و نهاوند در استان همدان، شهرهای تبریز، مراغه، جلفا و کلیبر در استان آذربایجان شرقی و شهرهای ارومیه، خوی، پیرانشهر و بوکان در استان آذربایجان غربی در این فهرست مشاهده شدند.‌

کنسرت ۲۵هزار نفره در ابنیه میراثی کرمان/راه اندازی کروز در عیدفطر

راه اندازی کروز در عیدفطر

این هفته وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه اولین شناور کروز از عیدفطر راه می‌افتد، گفت: ۲۵ هزار نفر در کنسرتی که سالار عقیلی در پایگاه‌های میراثی کرمان برگزار کرد، حضور داشتند.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر که با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد، گفت: در حوزه گردشگری داخلی، اولین مسئله بحث اقامتگاه‌هاست. خوشبختانه در روز دوم تعطیلات نوروز تمام اقامتگاه‌های رسمی ما پر شده بود و تهران هم جزو شهرهایی بود که برایش تبلیغ کردیم. تهران همیشه در ایام نوروز ۲۰ درصد پذیرش مسافر دارد، اما امسال در تعطیلات دیدیم که استقبال خوبی شد و هتل‌های بزرگ تهران صددرصد و بقیه هتل‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پر شدند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: اولین شناور کروز ما از عیدفطر راه می‌افتد. کشتی‌های تفریحی خیلی زیبا برای مردمی که می‌خواهند در کشور خودشان از این امکانات استفاده کنند، فراهم می‌شود.

او در ادامه افزود: در کنار توسعه زیرساخت‌های گردشگری، برنامه‌های فرهنگی خوبی خواهیم داشت. مثل کنسرت‌های ملی که جا دارد از سالار عقیلی تشکر کنم که پس از ملاقاتی که با هم داشتیم و قرار شد کنسرت‌های خوبی در پایگاه‌ها تاریخی میراث‌فرهنگی داشته باشند، اولین کنسرت را در کرمان برگزار کرد. ۲۵ هزار نفر آمدند و لذت بردند و تصاویرش در تمام دنیا پخش شد و البته افرادی هم در خارج از کشور از این موضوع ناراحت شدند. همان‌هایی که به خاطر مسائل سیاسی از بردن نام خلیج‌فارس واهمه دارند.

ثبت جهانی ماسوله و همدان در ۲۰۲۳

وزارت میراث فرهنگی امسال شانس سه پرونده میراث ناملموس را که از یونسکو برگشت خورده اند، امتحان می‌کند همچنین منظر فرهنگی ماسوله و همدان را برای بررسی در نشست یونسکو ۲۰۲۳ به داوری می‌گذارد.

نوروز امسال نیز مانند نوروز سالهای گذشته تعدادی از پرونده‌های میراث ناملموس به اجلاس جهانی یونسکو ارسال می‌شوند تا بتوانند مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت موافقت اعضای اجلاس میراث ناملموس در فهرست میراث جهانی قرار گیرند.

زیارت رضوی، هنر تذهیب و افطاری نوروز امسال به یونسکو ارسال می‌شوند اما بررسی آنها در نشست سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

ثبت جهانی ماسوله و همدان در ۲۰۲۳ / شانس دوباره به ۳ میراث ناملموس

اما امسال پرونده‌هایی از جمله یلدا به صورت مشترک با افغانستان، پرونده مهارت سنتی ابریشم ریسی با ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، افغانستان و قزاقستان، پرونده مهارت ترکمن‌دوزی با ترکمنستان، پرونده مهارت ساختن و نواختن عود با سوریه، پرونده مهارت ساختن و نواختن رباب با تاجیکستان و ازبکستان و در نهایت پرونده مهرگان با تاجیکستان بررسی و ثبت خواهند شد. سه پرونده از این ۶ پرونده میراث ناملموس پیش از این رد شده بودند ولی دوباره در اردیبهشت ۱۴۰۰ ارسال شده‌اند تا بتوانند شانس خود را بار دیگر در اجلاس امتحان کنند. از طرفی ایران برای سال ۱۴۰۱ دارای سهمیه ملی در حوزه ثبت جهانی ناملموس نیست و به همین دلیل از ظرفیت پرونده‌های چند ملیتی استفاده کرده است.

۵۶ کاروانسرای ایرانی جهانی می‌شوند

غیر از پرونده‌های میراث ناملموس، تعدادی دیگر از پرونده‌های میراث تاریخی نیز امسال (۲۰۲۲) مورد ارزیابی اعضای کمیته میراث فرهنگی یونسکو قرار می‌گیرند از جمله پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایران.

۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان تیر ۱۴۰۱ در شهر کازان روسیه توسط اعضای اجلاس جهانی میراث تاریخی یونسکو در چهل و پنجمین جلسه، بررسی و در صورت رأی مثبت به آن جزو میراث تاریخی و جهانی ایران شود.

در سال ۲۰۲۳ نیز اجلاس میراث تاریخی و جهانی یونسکو پرونده‌های منظر فرهنگی ماسوله و منظر فرهنگی همدان را از طرف ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا