استانها

تک درنای سیبری در معرض خطر بحرانی انقراض است

ساری- رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از درنای امید به عنوان گونه شاخص یاد کرد و گفت: این گونه در خطر بحرانی انقراض قرار دارد.

کوروس ربیعی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز با اشاره به کوچ تنها درنای سپید سیبری به تالاب ازباران در استان اظهار داشت: درنای سیبری از گونه‌های با مهاجرت منظم به شمار می‌رود و همه ساله در هفته اول آبان وارد مجموعه تالابی فریدونکنار و سرخ رود می‌شود و چهار ماه در تالاب‌های استان زیست و زمستان گذرانی می‌کند.

وی با بیان اینکه درنا از بخش غربی سیبری به استان مهاجرت می‌کند، افزود: ۱ ۴ سال پیش یک جفت درنا به استان سفر می‌کردند و درنا ۱۴ سال پیش جفت خود را از دست داده و طی این سال‌ها به تنهایی به سفر و مهاجرت خود ادامه می‌دهد.

وی با اظهار اینکه درنا سمبل زیبایی و طول عمر به شمار می‌رود، گفت: درنا می‌تواند تا ۷۰ سال عمر کند و امید داریم درنای امید سال‌های سال مهاجرت خود را به تالاب‌های استان ادامه دهد.

ربیعی گفت: جمعیت غربی درنا بیش از ۵۰ ساله در معرض انقراض قرار گرفته است و سن بلوغ و طول عمر آن طولانی است و شرایط زادآوری و جوجه ریزی آن تاحدودی پیچیده به شمار می‌رود و سبب شده تا نرخ بقا و تولید مثل خوبی نداشته باشد و از این رو زیستگاه‌های خاصی را برای مهاجرت انتخاب می‌کند.

رئیس اداره وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: درنای امید فقط به تالاب ازباران در فریدونکنار مهاجرت می‌کند و از آن به عنوان گونه شاخص یاد می‌کنیم که در خطر بحرانی انقراض قرار دارد.

وی درباره خطرات احتمالی تهدیدکننده درنا گفت: در مقطعی شناختی از گونه درنا نبوده است اما پس از معرفی آن به همگان و توجه سبب شده تا در حال حاضر تهدیدات انسانی برای شکار و صید آن از بین رفته است.

وی مخاطرات طبیعی، پرندگان شکاری، سیم‌های برق و غیره را از جمله تهدیدات فراروی درنای امید بیان کرد.

تک درنای امید عصر جمعه به تالاب ازباران سفر و مهاجرت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا