اقتصادی

توضیحات شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در خصوص یک خبر

در پاسخ به مطالب مندرج در خروجی ناظم نیوز شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن توضیحاتی را ارسال کرد.

به گزارش ناظم نیوز در پاسخ به مطلب مندرج در خروجی آن خبرگزاری با عناوین «مهر گزارش می‌دهد؛ زیانی که ۱۶ سال بر یک شرکت انبوه‌ساز بورسی تحمیل شد» و «گلایه‌های سهامداران یک انبوه‌ساز بورسی در نامه به مدیرعامل بانک»، جوابیه زیر ارسال می‌شود. لکن به مصداق آیه کریمه «فذکر فان الذکری تنفع المؤمنین» و اینکه ایمان داریم با عملیات روانی و زنجیره‌ای رسانه‌ای برای اقدامات کاسب‌کارانه مبارزه می‌کنید، بنابراین بر خود فرض دانستیم که مطالب ذیل را به عنوان تذکر از یکسو و همچنین بر اساس قانون جهت درج در آن رسانه برابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات در همان صفحه، در اولین روز تقدیم نمائیم.

متن جوابیه به شرح زیر است:

بار سنگین تأمین منافع سهام‌داران و شهروندان

شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان بزرگترین انبوه‌ساز و یکی از مؤثرترین فعالان صنعت ساختمان در کشور، در ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۹ به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و در قالب بازوی اجرایی بانک مسکن تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۸۲ با نماد «ثمسکن» در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و از آن زمان به عنوان یک شرکت سهامی عام به فعالیت خود ادامه می‌دهد. تغییر ماهیت به سهامی عام، مأموریت تازه‌ای به گروه سرمایه‌گذاری مسکن بخشید تا در کنار انجام فعالیت اصلی خود که همانا تولید مسکن با کیفیت برای طبقه متوسط که برخاسته از رسالت مؤسس آن است، به دنبال کسب سود و منفعت سالیانه پایدار برای سهامداران خود نیز باشد. ازاین‌رو فعالیت‌های دارای بازدهی اقتصادی مناسب را نیز سرلوحه امور خود قرار داد.

از ابتدای تأسیس شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی در بیش از ۴۳۰ پروژه توسط شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن شروع شده و بیش از ۶۰ هزار واحد نیز بهره‌برداری و تحویل خریداران محترم شده است. از این تعداد پروژه، بیش از یکصد پروژه در مقیاس بلندمرتبه‌سازی و میان‌مرتبه‌سازی اجرا شده که تمامی آنها به عنوان ساختمان‌های ماندگار در عرصه معماری و توسعه‌گر در منطقه شناخته می‌شوند؛ مانند مجتمع مسکونی زیتون در اصفهان، مجتمع مسکونی آسمان در تبریز، مجتمع مسکونی دراک در شیراز و بسیاری دیگر از مجتمع‌های شاخص در سطح کشور. همچنین این شرکت علاوه بر موارد ذکر شده در ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری و آموزشی و نیز ساخت آزادراه، خطوط انتقال آب و آماده‌سازی زمین فعالیت چشمگیری در مدت فعالیت ۳۲ ساله خود داشته است.

شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان بازوی اجرایی و عملیاتی بانک مسکن با توجه به سابقه بیش از ۳۰ ساله و همچنین با صلاحیت‌های اخذ شده از وزارت راه و شهرسازی و دریافت گواهی «رتبه یک توسعه‌گری»، به عنوان اولین مجموعه توسعه‌گر رسمی کشور شناخته می‌شود که با توان توسعه‌گری بالا برای خلق مجموعه‌های الگو و متمایز در کنار بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. در این راستا شرکت خود را موظف به همراهی، پشتیبانی و حرکت در راستای سیاست‌ها و طرح‌های دولت می‌داند. به عنوان نمونه در زمان اجرای طرح مسکن مهر، در آن مشارکت فعال داشت و واحدهای مربوط به خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به متقاضیان واگذار کرد. این عملکرد درخشان و ایفای تعهدات منجر به اهدای لوح سپاس از دولت محترم به شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن شده است.

همچنین این شرکت در طرح‌های اقدام ملی مسکن و بازآفرینی شهری نیز مشارکت فعال دارد به گونه‌ای که بزرگترین پروژه اقدام ملی مسکن به نام «ایرانشهر (مرکز جدید)» با احداث یک هزار و دویست واحد مسکونی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در شهر جدید اندیشه و بزرگترین پروژه بازآفرینی پایدار شهری به نام «آیمان» با احداث بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست آن به وسیله شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب در شهر تبریز در حال اجرا هستند و با اعلام برنامه دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، این شرکت آمادگی خود برای مشارکت در این طرح توأم با توجه به منافع سهامداران خود اعلام کرده است.

گروه سرمایه‌گذاری مسکن دارای ۱۵ شرکت تابعه، شامل ۱۲ شرکت ساختمانی و سه شرکت پشتیبانی است که در ۲۸ استان و ۳۶ شهر کشور گسترده شده‌اند و طی چند سال اخیر، سهام ۶ زیرمجموعه شرکت نیز در بازار سرمایه ایران پذیرفته شده‌اند و سهام هفتمین شرکت نیز در آستانه عرضه اولیه در بازار سرمایه است. این شرکت در این دوران، همواره تمامی دستورالعمل‌های مالی حاکم در سازمان بورس و مبتنی بر شفافیت را رعایت کرده که این موضوع چندین مرتبه با قدردانی از سوی نهادهای نظارتی مورد تصدیق قرار گرفته است.

همچنین شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، تنها انبوه‌ساز مسکن در کشور است که از سال ۱۳۸۵ به عنوان یک نهاد مالی نیز مجوز فعالیت گرفته که این موضوع ظرفیت ویژه‌ای را برای تأمین مالی پروژه‌های در دست ساخت به ویژه با استفاده از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه فراهم آورده است.

در این میان، بر هیچکس پوشیده نیست که شرایط پیچیده اقتصادی کشور و جهش‌های قیمتی رخ داده در بازار مسکن در سال‌های گذشته، موجبات خروج طبقه متوسط را از بازار مسکن فراهم کرده و بخش مسکن هم‌اکنون در دوران رکود به سر می‌برد که می‌تواند منافع سهامداران شرکت را با تهدید مواجه کند. در این راستا مجموعه مدیریت ارشد شرکت برای رفع این دغدغه و به منظور تأمین منافع سهامداران همواره تلاش برای خلق راهکارهای جدید برای تسهیل ورود این بخش از جامعه به ویژه جوانان خانه اولی داشته‌اند.

اما متأسفانه ناظم نیوز با انتشار گزارش‌هایی با تیتر «زیانی که ۱۶ سال بر یک شرکت انبوه‌ساز بورسی تحمیل شد» و «گلایه‌های سهامداران یک انبوه‌ساز بورسی در نامه به مدیرعامل بانک» را منتشر کرده که شایسته پاسخ است:

نخست آنکه در راستای مدیریت اثربخش دارایی‌های متعلق به شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، ساختار مجموعه در سال ۱۳۸۲ به هلدینگ تغییر یافته و این مجموعه هم‌اکنون با ۱۵ شرکت در حال فعالیت است. بدیهی است، دارایی‌های جاری و غیرجاری اشاره شده در متن گزارش بنا بر سیاست‌ها و مطالعات آمایش صورت گرفته در اختیار شرکت‌های زیر مجموعه می‌باشد. در نتیجه مقایسه دارایی‌های سال ۸۴ با دارایی‌های هلدینگ به تنهایی صحیح نمی‌باشد.

همچنین شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان یکی از بزرگترین و اثرگذارترین فعالان انبوه‌ساز کشور و البته به عنوان بازوی اجرایی بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی همواره تلاش نموده در راستای سیاست‌های دولت‌های پیشین، نقش مؤثری در تأمین مسکن برای دهک‌های ضعیف جامعه و میان‌درآمدی ایفا نماید که مؤید این موضوع، حضور فعال در پروژه ساخت واحدهای مسکن مهر در کشور می‌باشد که هرگز نگاه سودآوری صرف در این قبیل پروژه‌ها مد نظر نبوده است.

این در حالی است که شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن برخلاف دهه اول فعالیت خود که تمرکز بیشتری برای ساخت در مناطق توسعه‌یافته شهری داشت، مطابق با مأموریت‌های ابلاغی، تمرکز تأمین زمین و ساخت مسکن را برای شهروندان با درآمد متوسط و دهک‌های پایین درآمدی قرار داده تا بتواند متناسب با سیاست‌های بانک مسکن و وزارت متبوع گام بردارد.

همچنین در راستای اهداف توسعه‌ای و همچنین صیانت از حقوق سهامدار، این مجموعه در قیاس با سال ۱۳۸۴ (مبنای ادعاهای گزارش)، حجم متراژ در دست ساخت خود را بیش از ۲ برابر (یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۷۶ مترمربع)، شهرهای در حال ساخت پروژه را از ۱۷ شهر به ۲۵ شهر افزایش و تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت را به بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش داده است.

از دیگر سو، ارائه اطلاعات نسبت بازدهی که در این گزارش مطرح شده، صرفاً جهت انحراف ذهن مخاطب بوده، زیرا اصولاً مقایسه بازده دارایی‌های دو صنعت متفاوت اساساً صحیح نمی‌باشد. با همین نگاه، در این صورت بازده شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نسبت به گروه بانک‌ها و خودرو به مراتب بیشتر بوده است. بر این اساس، شرکت گل‌گهر که به عنوان مبنای مقایسه در این گزارش به آن پرداخته شده، از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۰، در طی ۱۱ مرحله مجموعاً ۹۸ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال از محل آورده سهامداران و تنها یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته افزایش سرمایه داشته، درحالی‌که شرکت سرمایه‌گذاری مسکن فقط ۳ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال از محل آورده سهامداران افزایش سرمایه داشته است.

همچنین در گزارش مندرج در خروجی ناظم نیوز، ارزش بازار ثمسکن در ۳۰ آذرماه ۱۳۸۴ برابر ۳۷۰ میلیارد تومان بوده که در گزارش ۴۰۰ میلیارد تومان ذکر شده و ارزش کل بازار در همان تاریخ، برابر با ۴۸۴ میلیارد تومان بوده که در گزارش ۴۴۰ میلیارد تومان ذکر شده است.

علاوه بر این، با توجه به وضعیت موجود در بازار بورس، ارزش بازار سهام یک شرکت بیانگر ارزش دارایی‌های آن نخواهد بود و رقم ادعایی در گزارش منتشر شده، به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد و ارزش روز دارایی‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن میلیاردها تومان بالاتر از عددهای ادعا شده است.

با این وجود، لازم به تأکید است شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در دوره مدیریت اخیر تلاش نموده با هدف صیانت از دارایی ارزشمند صاحبان سهام و اصلاح شیوه‌های گذشته و البته با رصد شرایط اقتصاد کلان کشور، بازار مسکن و نیازهای آحاد جامعه نسبت به بازنگری در سیاست‌های خود اقدام نماید که شمار اندکی از این اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر می‌باشد:

۱- تعریف پروژه‌های سودآور: به منظور ارتقای کیفی و سودآوری سبد پروژه‌های شرکت‌های تابعه، هلدینگ اقدام به تعریف فرآیندهای مرتبط با کمیته سرمایه‌گذاری نموده که در این کمیته مطالعات فرصت و امکان‌یابی درباره کلیات پروژه‌ها با نرخ تنزیل بالاتر از سود بانکی انجام می‌پذیرد.

۲- افزایش شاخص ارزش پروژه‌ها: به منظور کاهش دوباره‌کاری‌ها، تطویل زمان اجرا و مدیریت هزینه تمام شده در پروژه‌های در دست ساخت، جلسات نوبتی کمیته ریسک و مهندسی ارزش برای پروژه‌ها برگزار می‌شود تا شاخص ارزش پروژه‌ها در محدوده تعریفی شرکت و صنعت باشد.

۳- حرکت به سمت تعالی: هلدینگ در دوره فعلی و پس از عبور از پارادایم رشد کمی به منظور تثبیت شرایط و حرکت به سمت تعالی سازمانی، اقدام به تعریف طرح استراتژیک چکاد (چابکی، کیفی‌گرایی، الگوساز و دانش‌محور) نموده که تحقق دستاوردهای این مهم گامی بلند در راستای تحقق اهداف سهامداران مجموعه خواهد بود.

از دیگر سو، وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن متأثر از وضعیت اقتصادی کشور می‌باشد که تحت تحریم و امیدهای ظالمانه استکبار جهانی قرار گرفته است و امیدوار هستیم با ایجاد گشایش در مذاکرات آینده، فرآیندهای اقتصادی کشور تسهیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا