تجارت

توسعه هوانوردی بالگردهای ساخت ایران را در آسمان به پرواز در می‌آورد

هوانوردی عمومی، صنعتی کاربردی است که توسعه زیرساخت‌های آن به یکی از ماموریت‌های مهم معاونت علمی و فناوری بدل شده است

به گزارش ناظم نیوز از ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این معاونت ماموریتی ویژه برای توسعه بالگردهای متوسط در کشور تعریف کرده است تا به واسطه استفاده از توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این کار شتاب داده و مسیری مطمئن برای آن مشخص کند.
در واقع مهم‌ترین حوزه فعالیت این ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته به بخش فناوری‌های فضایی و هوایی مربوط می‌شود و در همین راستا نیز تامین قطعات بالگردهای متوسط پیستونی به یکی از اولویت‌های ستاد تبدیل شده است. چراکه استفاده از بالگرد پیستونی به منظور رفع نیازهای کاربران عمومی و نهادها اهمیت ویژه‌ای دارد.
بالگردهای متوسط از جمله بالگردهای با کاربری غیرنظامی هستند که برای آموزش، گشت زنی و استفاده در حوادث و ماموریت‌های سازمانی مانند هلال احمر هستند و به دلیل ساخت با مواد کامپوزیتی بسیار سبک‌تر از بالگردهای موجود در کشور است و از این جهت در رده بالگردهای سبک قرار می‌گیرد.
بالگردها همیشه نقشی موثر در حوزه نظامی و غیرنظامی دارند چرا که قادر هستند در هر لحظه و با ایجاد یک پل هوایی نیازهای موجود را برطرف کنند.
به همین دلیل کشورهای مختلف روی ساخت انواع بالگردها سرمایه‌گذاری کردند که در نتیجه آن بالگردهای ترابری و نظامی ساخته شدند و در حال حاضر نیز از جمله برنامه‌های ستاد توسعه فناوری های فضایی در این حوزه توسعه بالگرد پیستونی است.
این نوع از بالگردها به دلیل کوچک بودن، مصرف سوخت پایین و هزینه تمام شده بسیار کم نسبت به بالگردهای موتور توربینی از جایگاه خاصی برای انجام ماموریت‌های امداد اورژانس و بازرسی تاسیسات حیاتی و غیره برخوردار هستند.
استفاده از موتور رفت و برگشتی سبب سادگی تعمیرپذیری و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالگردهای پیستونی شده است.
به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این چند سال توسعه این نوع از بالگردهای کاربردی و راهبردی در صنعت هوایی و هوانوردی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا