فوتبال ایرانورزش

تلنگر به لیگی که برتر نیست!

ناظم نیوز: نکته عجیب و تاسف برانگیز در ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، نبودن هیچ جایگزین دیگری برای حضور در این مسابقات از ایران است!

به گزارش ناظم نیوز در هیاهوی حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به علت نقص در پرونده صدور مجوز حرفه‌ای این دو تیم، نکته‌ای که کمتر به آن توجه شده، پر کردن جای خالی این دو تیم در فصل آینده این مسابقات است که از قرار معلوم به جز گل‌گهر (که این تیم هم درست یا نادرست زیر ممیزی AFC رفته است) هیچ تیم جایگزین دیگری وجود ندارد.
در ابتدای فصل جاری، همه تیم‌های لیگ برتر ایران مدارک خود را برای اخذ پروانه A تا C آسیا به کمیته‌ بدوی صدور مجوز حرفه‌ای ارسال کردند که از میان ۱۶ تیم لیگ برتری، فقط سه تیم سپاهان، فولاد و گل‌گهر سیرجان موفق به اخذ مجوز A آسیا شدند و سایر تیم‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس در این زمینه ناموفق بودند.
با این حال به علت اینکه فقط تیم‌های دارای پروانه حرفه‌ای A می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند، تلاش ها برای رفع مشکل استقلال و پرسپولیس آغاز شد که در ادامه کنفدراسیون فوتبال آسیا و شرکت مستقل آلمانی که به منظور کنترل شرایط تیم‌ها فعالیت می‌کند، متوجه نقص در مدارک سه تیم ایرانی شدند.در حال حاضر به جز سپاهان و فولاد که همراه با کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی، مجوز حرفه‌ای لازم برای شرکت در این مسابقات را هم به دست آورده‌اند، سه تیم دیگری که از داخل ایران به این مجوز رسیده بودند، حذف خواهند شد!
البته داریوش مصطفوی، عضو کمیته‌ استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال می‌گوید گل‌گهر سیرجان یکی از بهترین شرایط سخت افزاری را برای اخذ این مجوز دارد و نام این تیم به اشتباه در ممیزی کنفدراسیون فوتبال آسیا رد شده و این تیم مشکلی برای جایگزینی به جای هر یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس ندارد.حتی در صورت اصلاح این مورد، باز هم فوتبال ایران به جای چهار سهمیه خود، فقط سه تیم در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا خواهد داشت اما اگر گل‌گهر هم نتواند مجوز لازم را کسب کند، قابلیت جایگزینی ندارد و در این صورت سپاهان و فولاد دو سهمیه ایران در معتبرترین تورنمنت فوتبال آسیا خواهند بود.
مهمترین پیامد حضور ایران در لیگ قهرمانان آسیا با دو نماینده، می‌تواند موجب کاهش امتیازهای کشور و در نهایت کاهش سهمیه ایران در فصول بعد این مسابقات شود چرا که AFC علاوه بر شرایط سخت افزاری، اهمیت بسیاری به عملکرد نمایندگان کشورها در هر فصل این مسابقات می‌دهد و بر اساس همین امتیازها به تقسیم سهمیه‌ها می‌پردازد.
به همین دلیل هم به علت عملکرد خوب تیم‌های ایرانی در فصول اخیر لیگ قهرمانان آسیا نسبت به کشورهای قطر و امارات، سهمیه ایران از ۲ تیم در مرحله گروهی و ۲ تیم در پلی آف آسیا افزایش یافته بود و به ۳ تیم در مرحله گروهی و یک تیم در مرحله پلی آف رسیده بود.
وقتی از درون یک لیگ ۱۶ تیمی که نام «برتر» را یدک می‌کشد، فقط دو تیم می‌توانند سهمیه حرفه‌ای آسیا را بگیرند، مطمئنا باید نسبت به وضعیت آماتوری تیم‌ها و مسابقات داخلی فکری جدی و اساسی کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا