تجارت

تقویت گردشگری زیارت اولویت وزارت میراث فرهنگی خواهد بود

ضرغامی گفت: بقاع متبرکه در عرصه صنایع دستی می‌توانند تأثیرگذار باشند چرا که صنایع دستی ایران یک گنجینه ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود که بسیاری از این صنایع بیانگر هویت دینی ایران است.

به گزارش ناظم نیوز، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در همایش هیأت امنای بقاع متبرکه که در امامزاده صالح فرحزاد برگزار شد، اظهار داشت: حوزه گردشگری و میراث فرهنگی احساس یگانگی با حوزه اماکن مقدس و بقاع متبرکه دارد با این تفاوت که بقاع متبرکه از مکان‌های بسیار مقدس محسوب می‌شود.

وی به تأثیرگذاری موقعیت‌های مکانی اشاره و عنوان کرد: بقاع متبرکه و امامزادگان مقدس این شرافت را دارند که روی مردم تأثیر بگذارند بنابراین باید از این مکان‌ها مراقبت و حفاظت شوند. مدیران بقاع متبرکه یک موقعیت خاص و ویژه در اختیار دارند.

ضرغامی بیان کرد: اگر تیمی از توریست‌های خارجی به ایران بیایند و از آنها درخواست شود یک برنامه گردشگری اعلام کنند نخستین برنامه را گردشگری زیارتی قرار می‌دهند. گردشگری زیارتی جز مزیت‌های تخصصی گردشگری است و چون مردم ایران به این مهم اعتقاد دارند خیلی نیازمند تبلیغ و ترویج نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه موانع گردشگری زیارتی باید برداشته شود و جاذبه‌های تکمیلی تقویت گردد، گفت: همچنین امکانات لازم برای حضور و استفاده مردم از این مکان‌ها باید برآورده شود.

وی ظرفیت‌های زیارتی با سایر مزیت‌هایی که به زندگی مردم مربوط می‌شود به نوعی با هم گره خورده است، عنوان کرد: بعضی بقاع مانند امامزاده داوود یک مکان تفریحی و جذاب است که مردم به آن بسیار گرایش دارند. تقاضا از مدیران این است که جاذبه‌های گردشگری را در بقاع متبرکه افزایش دهند.

ضرغامی رفتار نیکوی متولیان بقاع را یکی از جاذبه‌های جذب زائران بیان کرد و گفت: نوعاً وقتی وارد بقاع می‌شویم افرادی را نمی‌بینیم که با خوش رویی از زائران استقبال کنند. و این حالت سلبی باعث انفعال می‌شود و مردم به حضور در بقاع رغبت پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: کنار این ۱۵۰۰ بقاعی که ثبت ملی شدند و ارزش تاریخی دارند بخشی از این امامزادگان در مناطق بکر و دیدنی است و این بیانگر قابلیت و مزیتی است که این بقاع دارند و باید از آن بهره برد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: تقویت گردشگری زیارت و اماکن مقدس جز اولویت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و آن را تقویت خواهیم کرد.

ضرغامی در پایان خاطرنشان کرد: بقاع متبرکه در عرصه صنایع دستی می‌توانند تأثیرگذار باشند چرا که صنایع دستی ایران یک گنجینه ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود که بسیاری از این صنایع بیانگر اعتقادات و هویت دینی ایران است. بنابراین یکی از بازارچه‌های صنایع دستی باید امامزادگان باشند. بخش بزرگی از میراث فرهنگی کشور امامزادگان هستند.

در ادامه حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ایران اسلامی افتخار دارد میزبان خاندان عصمت و طهارت باشد. این جریان به روشنی نشان می‌دهد که فرزندان اهل بیت (ع) به سمت سکنی گزیدن در ایران بیشتر توجه داشتند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار بقعه متبرکه در ایران وجود دارد، گفت: این تعداد امامزاده حکایت از پرچم‌داری و ولایتمداری مردم بوده که از سرمایه‌های عظیم ایران به شمار می‌رود. بر همین اساس دشمنان همواره می‌خواهند در سنت و انتساب امامزادگان شبهه وارد کنند. فرزندان اهل بیت (ع) اگر ایران را برای هجرت انتخاب می‌کردند چون می‌دانستند که ایرانیان محب اهل بیت (ع) هستند. از این رو لازم است اماکن مقدس را پاس بداریم و تأثیر بقاع متبرکه را در کشور افزایش دهیم.

خاموشی با تاکید بر اینکه وضع بقاع متبرکه باید به وضع بهینه تبدیل شود، تصریح کرد: مراد از این سخن آن نیست که به تجمل گرایی و زیبا سازی افراطی به دور از هنر ایرانی اسلامی روی آوریم بلکه مقصود جلوگیری از آسیب‌ها و بهینه سازی وضع مراجعه مردم به این مکان‌های مقدس است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه معرفت و مسائل اعتقادی باید در بقاع متبرکه افزایش و تقویت شود، گفت: در این امر برگزاری کرسی‌های پاسخ گویی به شبهات توسط طلاب و روحانیون لازم و ضروری است با برگزاری این کرسی‌ها می‌توان نسبت به مشکلات مردم آگاهی و راهکاری برای آن پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بلندترین پرچم‌های دفاع از انقلاب اسلامی باید در بقاع متبرکه به اهتزاز در بیاید، خاطرنشان کرد: لازم است گروه‌های نخبگانی جذب امامزادگان شود. بقاع متبرکه امسال نسبت به سال گذشته سه برابر درآمد داشته و لازم است طرح و برنامه‌های ویژه‌ای در خصوص آبادانی این اماکن صورت بپذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا