تجارت

تقارن سه مناسبت /روز گردشگری، هفته دفاع مقدس و اربعین

۲۷ سپتامبر امسال با روز اربعین ، روز جهانی گردشگری و هفته دفاع مقدس مصادف شد آن هم زیر سایه ویروس کرونا. این سه رویداد در آخرین سال قرن بیانگر چه چیزی است؟

ناظم نیوز _ گروه جامعه؛ روز جهانی گردشگری امسال با سه مناسبت در ایران مواجه شد. هفته دفاع مقدس، روز جهانی جهانگردی و روز اربعین. که البته روز اربعین امسال با وجود شیوع ویروس کرونا توسط کشورهایی که همیشه شیعیانش به سمت کربلا پیاده روی می‌کنند، از جمله کشور ایران ارج نهاده شد و این سفر عظیم مذهبی در جهان که در آن میلیون‌ها نفر شرکت می‌کنند امسال هر چند با محدودیت ها به دلیل کرونا اما با عظمت در حال برگزاری است. برای ایرانی‌ها نیز که امسال در واقع آخرین سال قرن محسوب می‌شود بر خلاف سال گذشته سفر اربعین انجام شد و همزمانی آن با روز جهانی گردشگری این پیام را می‌دهد که چقدر یک سفر معنوی آن هم با حضور افرادی از ملیت‌های مختلف می‌تواند موجب اتحاد و دوستی بین مردم کشورها شود اتفاقی که هنوز سازمان جهانی گردشگری با وجود همزمانی آن در ۲۷ سپتامبر، واکنشی نسبت به آن نداشته است. اما چرا این همزمانی می‌تواند مهم باشد؟ سفر علاوه بر اینکه موجب، پختگی و تجربه برای انسان می‌شود بنا به روایات فراوانی که داریم، سفر انسان را به استفاده از زیبایی‌های خلقت، درس گرفتن از هستی و مشاهده عالم آفرینش ترغیب می‌کند.

در این باره، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی معتمدی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با اشاره به تقارن اربعین حسینی با روز جهانی گردشگری، گفته است: نوعی از گردشگری که به آن گردشگری مذهبی اطلاق می شود آن است که به هدف سِیر در زمین که همان عبرت آموختن از دیگران، گذشتگان و سرنوشت و فرجام دیگر اقوام باشد. در دین مبین اسلام سفارش بر سیر در زمین و گردشگری شده است. البته هدف از گردشگری مهم است و اگر باهدف الهی باشد انسان می‌تواند به قرب الهی برسد و آثار صنع و عظمت و خلقت حضرت حق را بر روی زمین مشاهده کند.

وی افزود: این حرکت عظیم دل‌ها را به خود جذب کرده و افراد با ادیان، گرایش‌ها و قومیت‌های مختلف جهان را از سرتاسر زمین گردهم آورده که این خود جلوه‌ای عظیم از گردشگری مذهبی است. البته باید گفت اصطلاح گردشگری مذهبی واژه‌ای محدودی در بیان این حرکت عظیم انسانی و دینی روزگار ماست، اما به هرحال چون پیاده‌روی اربعین یک سیر و سفر و انتقال از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر است نوعی گردشگری محسوب می شود. اهمیت روز اربعین و تقارن آن با روز گردشگری توسط رئیس جمهور نیز تشریح شده است.

رئیس جمهور نیز با اشاره به تقارن اربعین حسینی با روز جهانی گردشگری، گفته است: راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از گردشگری زیارتی، سیاسی و عبادی است که از همه کشورهای جهان در این صحنه حاضر می‌شوند و باید این حضور باشکوه را به جهانیان معرفی کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیأت دولت بیان کرد: راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از گردشگری زیارتی، سیاسی و عبادی است که از همه کشورهای جهان در این صحنه حاضر می‌شوند و باید این حضور باشکوه را به جهانیان معرفی کرد. وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در دوران کرونا به شدت آسیب دیده است، ابراز امیدواری کرد با کاهش تبعات بیماری کرونا این صنعت رونق بگیرد.

تقارن روز جهانی گردشگری با هفته دفاع مقدس

نکته دیگر اینکه روز جهانی گردشگری با هفته دفاع مقدس نیز همزمان شده است. ما هر سال این هفته را گرامی می داریم اما چقدر توانسته ایم این اتفاق بزرگ را به جهان معرفی کنیم؟ شاید همزمانی این دو مناسبت با هم پیام دیگری هم داشته باشد و آن هم اینکه دفاع مقدس را هنوز نتوانسته ایم جهانی کنیم.

هم اکنون اگر کسی در وزارت میراث فرهنگی پیگیر باشد می تواند بخشی را به عنوان کمیته یا اداره در نظر بگیرد که وظیفه گردشگری جنگ و دفاع مقدس را بر عهده داشته باشد. در حال حاضر چنین بخشی وجود ندارد و در سال‌های گذشته نیز اگر چه چنین واحدی وجود داشت اتفاق خاصی را رقم نمی‌زد و تنها یک نام بود برای یک کمیته! حال آنکه کشورهای دیگر از کمترین اتفاقی که در کشورشان رخ می‌دهد چنان یادمان هایی می‌سازند که هر فرد خارجی را برای دیدن و آشنایی با آن راهی این مقصد کنند.

چه خوب بود حال که تقارن این مناسبت‌ها با هم بوجود آمده زنگی برای مسئولان به صدا در می‌آمد که به این موضوع نگاه جهانی داشته باشند. از امسال که گذشت اما در سال‌های آینده می‌توان امیدوار بود با فروکش کردن تب کرونا، داشته‌هایمان را در سطح جهانی مطرح کرده و به آنها نگاه بین المللی داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا