تجارت

تعلیق و تعطیلی ۱۹۶ واحد گردشگری در ایام نوروز

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: ۱۴۷ مورد تعلیق و تعطیلی تأسیسات گردشگری در طی ۱۸ روز ایام عید از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ احصاء و اعلام شده است.

به گزارش ناظم نیوز، سید مصطفی فاطمی دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر که پیش از ظهر امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای انجام سفرهای نوروزی از آبان ۱۴۰۰ شروع شد و کمیته‌های تخصصی ستاد از بهمن ماه درست بعد از نمایشگاه گردشگری و اعلام رسمی ستاد کرونا مبنی بر انجام سفرهای نوروزی فعالیت خود را شروع کردند.

وی گفت: در ایام نوروز اتصال تأسیسات گردشگری به سامانه «ایران من» انجام شد و توانستیم از طریق این سامانه گزارش بگیریم. سامانه ۰۹۶۲۹ به احصاء شکایات و پیشنهادات درباره سفرها پرداخت. احصاء نقاط ضعف در اولویت بود.

فاطمی ادامه داد: بیش از ۵۰ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب اقامت مجموع آمار اقامت‌های ما در واحدهای اقامتی رسمی و غیررسمی بوده که نسبت به میانگین دو سال قبل از کرونا با ۶۷ درصد رشد مواجه بود. همچنین بیشترین رشد اقامت در استان‌های بوشهر، هرمزگان، گیلان، لرستان، تهران و البرز بوده است.

در ادامه یحیی نقی‌زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز بیان کرد: میزان بازدیدهای نظارتی گردشگری استانی از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷ هزار و ۱۶۵ مورد بوده که منجر به تعلیق و تعطیلی ۱۴۷ مورد، اخطار به ۲۹۷ واحد و ۱۵۱۵ تذکر شده است. همچنین تعداد تماس‌های دریافتی با سامانه ملی سفر ۹۳ هزار و ۸۴۰ تماس بوده که ۱۶۹۰ ثبت شکایت انجام شده است.

وی افزود: ما اقامتگاه‌های رسمی و نیمه رسمی داریم که اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر، زائرسرا و بوم‌گردی می‌شود. حدود ۵۲۰ هزار تخت اقامتی شامل این نوع از تأسیسات است. برخی از اقامتگاه‌ها نیز به صورت نیمه رسمی فعالیت می‌کنند از جمله مهمانسراهای نیمه‌دولتی، زائرسراها، حسینیه‌ها، کمپ‌ها و سالن‌های ورزشی. همچنین برخی از خانه مسافرها به جمع مراکز اقامتی در موارد اضطرار می‌پیوندند و به بعضی از آنها مجوز می‌دهیم. بیش از ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در مدت ۱۸ روز ایام عید و قبل از آن ثبت شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ادامه داد: علاوه بر دریافت شکایت‌ها و نظرات از سامانه ملی سفر، ما امکان ثبت شکایت را در سامانه به صورت برخط نیز فراهم کرده‌ایم و رسیدگی به آن به صورت همزمان توسط ناظران ستاد و استان‌ها انجام می‌شود. ۷۰ درصد شکایت‌ها رسیدگی شده و تعدادی از آنها نیز به اسناد بیشتری نیاز دارد. همچنین نظارت‌های حضوری و بازدید داشته‌ایم که ۱۷ هزار باید از طریق ناظران استانی انجام شده است.

وی گفت: از ۱۷ هزار نظارتی که روی تأسیسات گردشگری شده، ۴۹۳ مورد شکایت از مراکز اقامتی و ۳۳۴ مورد شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی بوده است. ۱۷۸ مورد شکایت نیز مربوط به اماکن گردشگری، ۱۰۱ مورد مربوط به واحدهای پذیرایی و ۵۰۰ مورد دیگر برای سایر تأسیسات گردشگری ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا