اقتصادی

ترانزیت، اولویت نخست حوزه حمل و نقل ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: دولت سیزدهم موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، با اشاره به ورود دو قطار باری فله‌بر از مبدا روسیه به ایران گفت: حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان خواهد بود.

صالحی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان، سیر کرده بود، گفت: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر کرده بود.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: اکنون واگن‌هایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فله‌بر هستند و محموله آن کود شیمیایی است.

وی افزود: بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فله‌بر بوده و اکنون در مسیر بندرعباس در حال سیر است، در این مسیر از سرخس تا بندرعباس، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را طی خواهد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد.

رئیس هیأت مدیره راه آهن تاکید کرد: حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و یک موقعیت استراتژیک ایجاد شده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور، گفت: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا