اقتصادیتولید و تجارت

تحریم را به فرصت صادرات تبدیل کنیم

بازگشت خارجی‌ها به بازار لوازم‌خانگی ایران، هرچند با اظهار نظرهای متفاوت و گاه متضادی همراه است، اما می‌تواند به یکی از اهداف کشور در زمینه تبدیل ایران به قطب صادراتی منطقه کمک کند.

ناظم نیوز: این روزها با فضای مثبت پیش آمده در فضای سیاست خارجی کشور و احتمال لغو تحریم‌ها، زمزمه‌ها برای بازگشت خارجی‌ها به بازار لوازم‌خانگی همچون بسیاری دیگر از بازارها قوت گرفته، اما کارشناسان می‌گویند تا تحقق زمزمه‌ها راه درازی در پیش است.
مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌های گذشته از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در حال حاضر بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازم‌خانگی به کشور در دستور کار نیست، زیرا شرکت‌های داخلی پس از تحریم‌ها خود را بازیافته‌اند و با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود، عمده نیازها در این زمینه از داخل در حال تامین است.
خروج برندهای خارجی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکایی اتفاق افتاد، هرچند بسیاری قائلند که این برندها خود خواستار این خروج نبودند و شرایط پیش آمده به‌ویژه مشکلات نقل و انتقال پول سبب شد تا در عمل چاره‌ای برای آنها باقی نماند.
برخی می‌گویند حال که در دوران سخت تحریم‌ها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، نباید به دنبال واردات کالاهای مشابه بود.
کارشناسان تاکید دارند که بدعهدی شرکت‌های خارجی ناشی از مشکلات سیاسی بوده و باید در جای خود بحث شود، با این وجود، این روزها زمزمه‌های بازگشت برندهای مطرح خارجی از گوشه و کنار شنیده می‌شود.
شرکت‌های داخلی در زمان تحریم‌ها چه کردند؟
پیش از اعلام ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی به کشور، بسیاری ظرفیت‌های موجود در این صنعت بیکار بود و اکثر واحدها با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کردند.
اما پس از آن با خروج برندهی خارجی و با توجه به خالی شدن بازار و افزایش تقاضا، ظرفیت‌های خالی کارخانجات به‌تدریج زیر بار تولید رفت، به‌طوری که در ادامه تولیدکنندگان خواهان ارز بیشتری برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود بودند تا پاسخگوی نیاز بازار باشند.
برپایه این گزارش، شرکت ایرانی شریک سامسونگ، در دو سال گذشته ابتدا موفق به تولید تلویزیون و در هفته‌های اخیر موفق به تولید ماشین لباس‌شویی با برند خود شد.
«علیرضا موسوی‌مجد» رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در این زمینه گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مواجهه با تحریم‌های ظالمانه که همه صنعت را دچار مشکل کرد، اما برخی مجموعه‌ها توانستند با اتکا به پتانسیل نیروی انسانی، توان داخلی و واحد تحقیق و توسعه (R&D) خود طراحی محصولات جدید را در دستور کار قرار دهند.
وی بیان‌داشت: به‌طور مثال، اکنون تولید تلویزیونی جدید با برند ایرانی پس از تحریم‌ها آغاز شده که حاصل دست‌کم ۱۰ ماه تلاش دست اندرکاران، اساتید دانشگاه‌ها و تکنسین‌های خبره است.
تولید محصولات به‌روز، جدید و با قابلیت‌های نوین از جمله به‌کارگیری اینترنت اشیاء، تولید ماشین لباس‌شویی با قابلیت ضدعفونی کردن لباس‌ها با گاز ازن و شست‌وشوی لباس‌های با بافت بسیار حساس، از جمله توفیقاتی است که در دو سال گذشته در آنها توفیق یافتیم.
حتی برخی شرکت‌ها که تا پیش از این حضور در بازار لوازم‌خانگی برایشان جذابیت نداشت، با خروج خارجی‌ها، با تغییر رویکرد و به‌کارگیری ظرفیت‌های معطل مانده سایر کارخانجات در سراسر کشور، ضمن کاهش هزینه‌های تولید، به این عرصه روی آوردند و در همین مدت کوتاه موفق به کسب درصدی از بازار برای خود به‌ویژه در بخش لوازم‌خانگی کوچک شدند.
شرکت‌های داخلی ریسکی در حضور خارجی‌ها نمی‌بینند
با این حال برخی کارشناسان می‌گویند: کره‌ای‌ها وسواس زیادی برای حضور در بازارها دارند و اگر ایران به آنها چراغ سبز نشان داده و بازگشتی در کار باشد، کمتر از یک سال و نیم زمان نخواهد برد.
به گفته آنان، حرکت شرکت‌های ایرانی در مسیر تعریف شده در چند سال اخیر باید تداوم داشته باشد تا ببینیم نتیجه گفت‌وگوهای خارجی به کجا خواهد کشید.
در این زمینه، «علیرضا لاهیجانیان» معاون بازاریابی یکی از شرکت‌های داخلی گفت: مجموعه ما حتی پیش از دور تازه تحریم‌ها و تصمیم کره‌ای‌ها برای خروج از ایران به دنبال راه‌اندازی برند انحصاری خود بود و تلاش وافری برای آن انجام داد.
وی گفت:‌ این آرزو اکنون محقق شده و در ۱۶ گروه محصولی در حال فعالیت هستیم.
لاهیجانیان تصریح‌کرد: هیچ ریسکی در بازگشت برندهای مطرحی همچون ال.جی و سامسونگ به کشور نمی‌بینیم، زیرا استراتژی و هدف‌گذاری که این برندهای کره‌ای برای خود تعریف کرده‌اند، هیچ تداخلی با برنامه‌های (برند داخلی) این شرکت ندارد.
وی بیان‌داشت: رقابت همواره به نفع صنعت است و هرچه رقابت بیشتر باشد، محصولات با کیفیت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید، تولیدکنندگان بزرگ ایرانی نیز همواره خود را با خط‌کش رضایت مردم می‌سنجند.
این مدیر صنعت لوازم‌خانگی با بیان اینکه عدم بازگشت برندهای خارجی به معنای عدم حضور آنها در کشورمان نیست، یادآور شد: گشتی در بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از وجود محصولات قاچاق ال.جی، سامسونگ، دوو، بوش و غیره آن‌هم با قیمت‌های گزاف است، این در حالی است که این برندها دیگر مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
وی تصریح‌کرد: بر این اساس، جلوگیری از حضور خارجی‌ها نفعی به حال کشور نخواهد داشت.
لاهیجانیان اظهارداشت: تجربه خروج خارجی‌ها تلخ بوده، اما برخلاف آنچه برخی عنوان می‌کنند، اشتباهی در موضوع قراردادها اتفاق نیفتاده است.
وی گفت:‌ به‌طور مثال ال.جی ۳۰ سال در کشورمان حضور داشته و سرمایه‌گذاری‌های مشترک زیادی در منابع انسانی، خطوط تولیدی و غیره انجام داد، با این با این حال تحریم‌ها راه ارتباطی مالی آنها با ایران را قطع کرد و چاره‌ای جز خروج از کشورمان برای‌شان باقی نگذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا