اقتصادی

تالاب شادگان اولویت اول رهاسازی بچه ماهی است

اهواز- مدیر کل شیلات خوزستان گفت: فصل رهاسازی بچه ماهیان از خرداد ماه آغاز و شهریورماه به پایان می‌رسد و در سال آینده تالاب شادگان اولویت اول رهاسازی بچه ماهی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، فتح الله ابوعلی پیش از ظهر امروز سه شنبه در گفتگویی رسانه‌ای با بیان اینکه تالاب‌ها به دلیل وسعت و تنوع زیستی مهمترین منبع ذخایر آب شیرین هستند، اظهار کرد: سالانه طرح بازسازی ذخایر با رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مخازن پشت سد، سدهای تنظیمی و آبندان‌های خوزستان عملیاتی می‌شود.

وی، این اقدام را برای کمک به معیشت صیادان محلی اعلام کرد و افزود: در سال گذشته حدود پنج میلیون بچه ماهی در نقاط مختلف تالاب شادگان رهاسازی شده و امسال به دلایل مختلف فنی از جمله خشکسالی، بحث کیفیت پایین آب رودخانه کارون تولید بچه ماهی دچار مشکل شده و در حد توان نیز در این منطقه بچه ماهی رهاسازی شد.

ابوعلی با یادآوری اینکه فصل رهاسازی بچه ماهیان از خرداد ماه آغاز و شهریورماه به پایان می‌رسد و در سال آینده تالاب شادگان اولویت اول رهاسازی بچه ماهی خواهد بود، تاکید کرد: تأمین نشدن حقابه و صید غیر مجاز و مخرب دو عامل اصلی تهدید کننده ذخایر بومی آبزیان تالاب‌ها هستند و در همین راستا تأمین حقابه تالاب شادگان در حوزه شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.

وی با اشاره به ساماندهی فعالیت‌های ماهیگیری در مناطق ساحلی شادگان تصریح کرد: بر اساس قانون، مدیریت بهره برداری و نظارت بر فعالیت‌های صیادی در تالاب‌ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و اداره کل شیلات در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

ابوعلی افزود: تعدادی از صیادان که در صیدگاه‌های دریایی و خوریات خلیج فارس را انجام می‌دهند، زیر نظر اداره کل شیلات خوزستان خدمات و امکانات لازم را دریافت و در حال حاضر ۴۰ هزار صیاد دارای مجوز صید در مناطق ساحلی خوزستان فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: شناسایی و ساماندهی شناورهای صیادی فاقد هویت و غیر مجاز در دستور کار سازمان شیلات ایران است و ماه گذشته طرح سرشماری این شناورها در شهرهای ساحلی خوزستان اجرایی شد و در دست بررسی است.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ساحل سازی بندر صیادی خور دورق شهرستان شادگان نیز در حال پیگیری است و در صورت تأمین اعتبار لازم تکمیل و راه اندازی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا