اقتصادی

بیش از ۵۰ درصد بار شبکه برق کنترل پذیر می‌شود

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه شرکت های توزیع در صنعت برق دارنده نقش کانونی هستند، گفت: با نصب کنتورهای هوشمند، قطعا بیش از نیمی از بار شبکه کنترل پذیر و رویت پذیر خواهد شد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از توانیر، آرش کردی صبح امروز سه شنبه در آئین افتتاحیه کنفرانس منطقه‌ای سیرد بر نقش کانونی شرکت‌های توزیع در برق تاکید و با بیان اینکه برخی از فعالیت‌ها و طرح‌ها باید پیش از اینها آغاز می‌شد، اظهار کرد: در بخش تولید، توزیع و انتقال به صورت سنتی پیش می‌رفتیم تا زمانی که به محدودیت‌های مالی برخورد نکردیم، در فرایندهای بازنگری نشد.

وی گفت: محدودیت‌ها و تغییر نیازها باعث بازنگری در عرصه توزیع برق و به ویژه مدیریت تقاضا شد که موضوعات مهمی مانند اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و بخش توزیع برق، بهبود حاکمیت شرکت‌های توزیع برق، هوشمندسازی و ارتباطات هوشمند با مشتریان، تاب آوری و قابلیت اطمینان بودن مورد توجه قرار گرفت.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه تعرفه‌های جدید از اول بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد، افزود: براساس مصوبه تازه هیأت دولت درباره تعرفه‌های برق کسانی که در محدوده الگو مصرف کنند همچنان از یارانه‌ها برخودار خواهند شد و چنانچه بیشتر هم صرفه جویی کنند از مشوق‌هایی که برای اینکار در نظر گرفته شده بهره مند خواهند شد.

کردی گفت: اما مشترکانی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف کنند به تدریج از دریافت یارانه برق محروم خواهند شد البته میزان یارانه آنها به طورکلی قطع نخواهد شد.

وی افزود: ۷۵ درصد کل مشترکان در حد الگوی‌های تعیین شده برق مصرف می‌کنند و اینها همچنان از یارانه برخودارند و هیچ تغییری در نحوه محاسبه برق آنها ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان ساخت: صنعت برق با هدف مدیریت بار تا قبل از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ علاوه بر اصلاح نظام تعرفه‌ای به دنبال ایجاد تحول در بخش اندازه گیری الکتریکی است که بزرگترین معضل صنعت برق است.

کردی ادامه داد: در سال‌های قبل هدف گذاری شده بود تا همه مشترکان مجهز به کنتورهای هوشمند شوند و براین اساس طرح «فهام» حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد اما امسال با توجه به محدودیت‌هایی که در تابستان برای مشترکان ایجاد شد مقرر شده این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.

وی افزود: البته در این مرحله و تا قبل از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ مقرر است همه مشترکان بزرگ، دیماندی و تجاری مشمول طرح شده تا سال آینده بیش از ۵۰ درصد بارشبکه روئیت پذیر و قابل اندازه گیری دقیق شود.

مدیرعامل توانیر گفت: طی ۱۰ سال اجرای طرح تنها حدود ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شده است که پیش بینی می‌شود امسال این میزان به چندین میلیون افزایش یابد و براین اساس هفته گذشته سرنوشت بیش از ۳ میلیون کنتور تعیین تکلیف و مناقصه اجرای آن برگزار شد.

کردی ادامه داد: اجرای این دو حرکت یعنی اصلاح تعرفه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند خواهد توانست هدف گذاری وزیر نیرو مبنی بر ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا