استانها

بیش از یک میلیارد دلار کالا از طریق مرزهای کرمانشاه صادر شده است

کرمانشاه- ناظر گمرکات استان کرمانشاه گفت: طی هفت ماهه سال جاری یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای کرمانشاه صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، بختیار رحمانی‌پور بعد از ظهر امروز در نشست خبری بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات که در سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: صادرات به عنوان محرک اقتصاد نقش بزرگی در تولید، اشتغال و در نهایت حذف بازارهای خارجی را دارد و همین امر باید جدیت و پیگیری دولت‌های مختلف در زمینه رونق صادرات را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان که باعث مشکلاتی برای اقتصاد کشور شده است، افزود: در این شرایط سخت و تنها نبود ارز بخش خصوصی و بازرگانان علاوه بر کمک به بخش تولید و اشتغال، توانستند در بحث برگشت ارز به چرخه اقتصادی کوشا باشند.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با تاکید بر نقش بسزای صادرکنندگان در تأمین ارز کشور، تصریح کرد: تجار و بازرگانان در مرزهای استان در حوزه صادرات با مشکلاتی مواجه هستند که مهمترین آن نبود حمله یکسر کالا است که موجب افزایش قیمت تمام شده و بالا رفتن ضایعات کالاها می‌شود.

رحمانی‌پور با بیان اینکه وجود پنج مرز رسمی و یک بازارچه در این استان یک ظرفیت بی‌نظیر برای صادرات است، بیان کرد: در مجموع طی هفت ماهه سال جاری یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای کرمانشاه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی هفت درصد رشد داشته است.

وی تلاش فعالان اقتصادی برای افزایش این میزان صادرات با در نظر گرفتن تحریم‌ها و تعطیلی مرزهای این استان به دلیل شیوع و ویروس کرونا را قابل تقدیر دانست و گفت: در شرایط تعطیلی کرونایی تنها مرز فعال کرمانشاه، مرز پرویزخان بود.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه طی هفت ماهه سال جاری ۴۴ درصد از کالاهای صادراتی کشور به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه خارج شده است، اضافه کرد: از بین ۱۲ مرز زمینی رسمی ایران با عراق، بیشترین حجم صادرات را طی مدت مذکور مرز پرویزخان با رقم بالغ بر ۵۵۶ میلیون و ۸۵۴ هزار دلار به خود اختصاص داده است.

رحمانی‌پور همچنین به حوزه واردات کالا نیز اشاره کرد و افزود: طی سال جاری حدود ۱۳ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای این استان وارد کشور شده که عمده این واردات، مواد اولیه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا