اقتصادی

بیش از هزار و دویست روستا در سه ماه آینده آبرسانی می‌شوند

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: طبق برنامه‌ریزی استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری در اولویت آبرسانی قرار دارند.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از وزارت نیرو، میثم جعفرزاده رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در رابطه با آخرین وضعیت طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای آبرسانی روستایی، اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته فعالیت‌های آبرسانی به روستاها انجام شده ولی همچنان در کشور حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت روستایی درگیر تنش آبی هستند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی و وضعیت آبی کشور، اضافه می‌کند: در دولت مردمی برای کاهش تعداد روستاهای دارای تنش، نیازمند یک اقدام جهادی بودیم که در این راستا وزارت نیرو شورایی را با نام جهاد آبرسانی با مرکزی زیرمجموعه همین شورا تشکیل داد که مأموریت ویژه برای آبرسانی و محرومیت‌زدایی به ۱۰ هزار روستای کشور دارد.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو از اولویت‌بندی روستاها در بحث آبرسانی خبر می‌دهد و می‌گوید: با دستور رئیس جمهور در هفتمین روز از ایام دهه فجر عملیات اجرایی آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا از مجموع ۱۰ هزار روستای هدف با جمعیت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر طبق تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آغاز شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی در تمامی استان‌های کشور، خاطرنشان می‌کند: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و … نسبت به شرایطی که دارند در اولویت بهبود و اصلاح آبرسانی قرار دارند.

جعفرزاده با اشاره به برنامه زمان‌بندی ۳۰ ماهه برای اجرای طرح‌های آبرسانی تصریح می‌کند: مبلغ اعتباری که برای ۱۰ هزار روستا در نظر گرفتیم ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در سازوکار طرح‌های آبرسانی از تمامی اقشار مردمی استفاده کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: از همه نهادهای مردمی، ارگان‌های سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام (ع)، بنیاد مستضعفان و غیره در شورا و مرکز جهاد آبرسانی حضور دارند که می‌توانند با ظرفیت جهادی طبق زمان‌بندی کیفیت مناسب را در آبرسانی به روستاهای دارای تنش ارائه کنند.

جعفرزاده با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سه ماه پیش‌رو، طرح‌های آبرسانی ۱۲۱۹ روستا به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه می‌کند: در حال حاضر آب مورد نیاز بسیاری از روستاهای مناطق مرزی، با آبرسانی سیار تأمین شده که قصد داریم در این طرح‌ها مدل‌های جدیدی را برای آبرسانی سیار ارائه کنیم.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو جمعیت بهره‌مند از اجرای طرح‌های مرحله اول این طرح را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد و می‌افزاید: آبرسانی به این تعداد جمعیت فقط در مرحله ابتدایی صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید، بر مبنای آمار مستند آب و فاضلاب کشور، در حال حاضر ۹۹ درصد از شهرهای کشور به زیرساخت تأمین آب آشامیدنی بهداشتی پایدار دسترسی دارند که این آمار در روستاهای کشور به ۸۲ درصد می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا