اجتماعی

بهره‌برداری از ۳ کارخانه M.R.F تا پایان بهار

ناظم نیوز : معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری تهران از توجه ویژه شهرداری تهران به موضوع اقتصاد پسماند در برنامه‌های ۱۴۰۱ مدیریت شهری خبر داد.

جلال بهرامی با اشاره به اهمیت جنبه اقتصادی مدیریت پسماند در برنامه‌ریزی‌های ۱۴۰۱ شهرداری تهران گفت: یکی از موضوعاتی که در این دوره مدیریت شهری به صورت جدی به آن پرداخته شد، موضوع پسماند بود که در دهه‌های گذشته این مساله شهری حل نشده باقی مانده بود.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر تمرکز مدیریت شهری و به صورت تخصصی معاونت خدمات شهری روی مساله پسماند است و در نظر داریم تا طرح جامع پسماند را در یک دوره زمانی مشخص به نتیجه برسانیم که جزئیات این رویکرد به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا طرح جامع پسماند تمامی موضوعات این حوزه را تحت پوشش قرار داده است، بیان کرد: به موضوع پسماند می‌توان با دو رویکرد نگاه کرد؛ یک رویکرد این است که اعتقاد به اقتصادی بودن پسماند دارد و نگاه دیگر این است که مدیریت پسماند را کاملا یک موضوع خدماتی بداند که در این رویکرد باید به موضوع محیط زیست بیشتر توجه شود.

بهرامی یادآور شد: در طرح جامع پسماند که در دوره گذشته مدیریت شهری مصوب شد، به رویکرد و نگاه دوم بیشتر توجه شده است و مهمتر اینکه زمان پیشنهادی برای انجام این طرح در پایتخت، مدت زمان زیادی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در مدیریت پسماند باید به دو رویکرد اقتصادی و زیست محیطی آن توجه شود، تاکید کرد: مدیریت شهری به دلیل اینکه بتواند به مساله اقتصادی بودن پسماند در شهر تهران بیشتر ورود کند، باید مدت زمان اجرای این طرح را کوتاه کند.

ش

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت پسماند دارای پیچیدگی‌های خاصی است، گفت: فرایند مدیریت پسماند پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید به این فرایند قبل از تولید پسماند، به تفکیک و بازیافت آن توجه ویژه شود.

وی افزود: یکی از معضلات مدیریت پسماند، کارخانه بازیافت و تفکیک زباله است، متاسفانه در قانون استقراری که سازمان محیط زیست برای این کارخانه گذاشته است، اجازه تاسیس کارخانه در محدوده و حریم شهر داده نشده؛ این در حالی است که در شهرهای پیشرفته دنیا این کارخانه‌ها در وسط شهر قرار دارند.

بهرامی ادامه داد: ایده و تجربه جهانی این است که در مراحل انجام بازیافت پسماند، باید مسیر حمل و نقل آن نیز کوتاه شود تا نتیجه‌گیری سریع‌تر اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: مدیریت شهری در نظر دارد تا در چارچوب طرح جامع پسماند در برنامه یک ساله خود در سال ۱۴۰۱، به این مساله توجه بیشتری کند.

معاون شهردار تهران یادآور شد: طبق برنامه‌ ریزی انجام شده ۳ کارخانه M.R.F (بازیابی مواد پسماند) مدت سه ماه یعنی تا آخر فصل بهار افتتاح و به بهره‌برداری می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا