تجارت

برگزیدگان نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» معرفی می شوند

دبیر نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه اعلام کرد: با پایان داوری آثار راه یافته به مرحله نهایی؛ برگزیدگان نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» ۱۷ مرداد معرفی و تجلیل می شوند.

به گزارش ناظم نیوز از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی توکلیان با اشاره به طولانی شدن فرایند داوری و گزینش آثار گفت: با توجه به اینکه آثار زیاد و متنوعی به این جشنواره ارسال شده بود و همچنین برای جلوگیری از تضییع حق شرکت کنندگان، تیمی متشکل از کارشناسان خبره و خبرنگاران برتر رسانه ها به دقت آثار را مورد بررسی قرار داده و در نهایت روز گذشته ۲۷ اردیبهشت ماه ۶۵ اثر نهایی شده به داوری گذاشته شد.
وی افزود: بر اساس اعلام هیأت داوران در بخش «خبر» یک اثر حائز رتبه اول و یک اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین در بخش «سرمقاله و یادداشت» نفرات اول تا سوم معرفی شدند. در بخش «گزارش» نیز با توجه به تعدد و کیفیت مطلوب آثار نهایی، ۱ اثر حائز رتبه اول، یک اثر حائز رتبه دوم و ۲ اثر نیز به عنوان رتبه سوم معرفی شدند. در بخش «گفت و گو» نیز با توجه به کیفیت مطلوب آثار، نفرات اول تا سوم معرفی و ۲ اثر به عنوان رتبه دوم معرفی شدند. بر این اساس در بخش مقاله و عکس هیچ اثری حائز شرایط شناخته نشد.
دبیر نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه با اشاره به برگزیدگان بخش جنبی جشنواره نیز گفت: اثر برگزیده بخش «بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانه مرکزی» توسط هیات داوران انتخاب شد و از ۱۱ موضوع بخش جنبی نیز تنها در ۵ موضوع «نقش کتابخانه های عمومی در رفع نیازهای گروه های خاص (نابینایان، ناشنوایان)»، «تمرکز بر توسعه فعالیت های فرهنگی کتابخانه ها از جمله راه اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی سراسر کشور»، «تمرکز کتابخانه های عمومی بر فعالیت های فرهنگی از جمله تشکیل محافل ادبی»، «کم توجهی به کتابخانه، کتابدار و مطالعه در آثار سینمایی تولید داخل» و «نقش کتابخانه های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت» برگزیدگان معرفی شدند و در ۶ موضوع دیگر اثری حائز شرایط شناخته نشد.
توکلیان افزود: در بخش ویژه جشنواره که به رسانه‌های دیداری و شنیداری (رادیو و تلویزیون) با رویکرد توجه به اخبار و گزارش‌های ویژه رسانه های ملی در حوزه کتابداران، کتابخوان ها و کتابخانه های عمومی اختصاص داشت توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و نفرات اول تا سوم معرفی شدند.
دبیر نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه در ادامه ضمن پوزش از برگزار نشدن جلسه اختتامیه به صورت مجازی در موعد اعلام شده، تصریح کرد: روز گذشته هیات داوران در نشستی چند ساعته و با ۱۰ شاخص اصلی به امتیازدهی آثار نهایی پرداختند که در نهایت ۱۹ اثر در رشته های مختلف جشنواره حائز رتبه شدند.
وی با تأکید بر اینکه شرایط قرمز کرونایی هنوز به شکل کامل برطرف نشده و شرایط رسانه ای کشور که در آستانه انتخابات بر ایجاد مشارکت حداکثری مردم متمرکز است، گفت: با توجه به شرایط ذکر شده و به منظور تکریم برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه، آیین اختتامیه در روز ۱۷ مرداد، روز خبرنگار برگزار خواهد شد.
جوایز در نظر گرفته شده برای نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» شامل جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات اول هر رشته، جایزه نقدی۲۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات دوم هر رشته و جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات سوم هر رشته است. همچنین جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به برگزیدگان بخش های جنبی و ۳ جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به برگزیدگان اول تا سوم بخش ویژه جشنواره اهدا می شود.
فراخوان نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» از شهریور ماه سال ۱۳۹۹ به منظور توسعه همکاری کتابخانه های عمومی با مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و تقویت زمینه های اطلاع رسانی مناسب «خدمات و برنامه‌های» کتابخانه‌های عمومی؛ تجلیل از نقش اصحاب رسانه در توجه عموم مردم به «خدمات و برنامه‌های کتابخانه ها و تکریم کتابداران»؛ استعدادیابی خبرنگاران فعال در عرصه رسانه؛ ایجاد زمینه توجه مردم به نقش کتابخانه ها به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی در توسعه فرهنگ عمومی و افزایش مشارکت مردمی و اعضای کتابخانه‌ها در فعالیت های فرهنگی و آموزشی در مناطق کم برخوردار، توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا