آموزش و پرورش

«برنامه محوری» جایگزین «کتاب محوری» می شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: برنامه محوری را جایگزین کتاب محوری کنیم اما باید توجه داشته باشیم که به هیچ عنوان از کتاب خداحافظی نخواهیم کرد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسن ملکی در نشست شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی بر لزوم توجه به خِرَدورزی در اقدامات پیش رو تأکید و اظهار کرد: ما در مسیر و مدار تحول قرار داریم؛ لذا باید خود را با بخشی از این روند سازگار کنیم اما از سوی دیگر باید برای مواجهه منطقی و بومی با این امر آماده شویم. بدیهی است که امروز دانش آموزان در عرصه فناوری نسبت به معلمان خود پیشتاز هستند و باید به آن توجه کنیم.

وی درباره اقدامات ضروری در دوران پساکرونا، گفت: یکی از اقدامات این است که هر چه سریعتر از تجربیات سایر کشورها مطلع شویم. نکته دوم این است که در تدوین برنامه پساکرونا از ظرفیت بیرون از سازمان و وزارتخانه نیز استفاده کنیم و نظرات نخبگان و اقداماتی که انجام شده را نیز، داشته باشیم و از آن مطلع شویم.

ملکی تصریح کرد: مسأله دیگر تقویت مهارت معلمان در جهت آموزش‌های ترکیبی است و در این امر تردیدی نیست زیرا این مساله جزو زیرساخت‌هاست و در این راستا باید هیأت اندیشه ورز را فعال تر کنیم و از این بخش بهره برداری پررنگ تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم «برنامه محوری» را جایگزین «کتاب محوری» کنیم اما باید توجه داشته باشیم که به هیچ عنوان از کتاب خداحافظی نخواهیم کرد و کتاب در برنامه معنا پیدا خواهد کرد. در این میان باید الگویی که تعریف می‌شود، منعطف و بومی باشد البته آنچه که کشورهای دیگر انجام می‌دهند به عنوان تجربه استفاده خواهد شد اما آنچه که طراحی می‌شود باید مختص خود ما باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم توجه به اصول سلبی در این مسیر تأکید و عنوان کرد: در این مسیر نباید به بهانه بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش های سنتی خود را تضعیف کنیم و باید توجه کنیم که اعتبار زدایی از آموزش‌های سنتی سم است. و در نظر داشته باشیم که صرفاً از فناوری برای محقق شدن «فلسفه اسناد تحولی» استفاده خواهیم کرد.

ملکی افزود: باید برنامه درسی «یادگیری ترکیبی» را در معنای درست کلمه مورد استفاده قرار دهیم که به معنای ترکیب دو سبک آموختن است. در این مسیر باید سبکی که فضای مجازی ایجاب می کند و سبکی که فضای سنتی به دنبال دارد را ترکیب کنیم. در پساکرونا هم ابزار ارتباطات و هم فضای سنتی وجود دارد لذا باید به چگونگی این امر بیاندیشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا