نفت و انرژی

برنامه‌های ایران برای اکتشاف نفت و گاز از تاجیکستان تا عراق

ناظم نیوز: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح فعالیت اکتشافی ایران در کشورهای همسایه گفت: مخازن ایران به لحاظ پیچیدگی در بولتن‌های دنیا معروف هستند بنابراین کسانی که در مخازن ایران مهارت کسب کرده‌اند تبحر خاصی دارند.

سیدمهدی فکور، درباره فعالیت‌های اکتشافی ایران در دیگر کشورها اظهار داشت: دانش ما در حوزه اکتشاف بومی شده و در خارج از مرزها با دیگر کشورها تعامل خوبی برای ایجاد ساختار اکتشافی ایجاد کرده‌ایم و برای اولین بار برای اکتشاف به خارج از مرزها قدم گذاشته‌ایم.
وی افزود: مخازن ایران به لحاظ پیچیدگی در بولتن‌های دنیا معروف هستند بنابراین کسانی که در مخازن ایران مهارت کسب کرده‌اند تبحر خاصی دارند به همین دلیل کشورهای خارجی راغب هستند از متخصصین ایرانی در صنعت خود استفاده کنند و این موجبات فراهم شده که ما با انتقال دانش فنی بتوانیم برای کشور ارزآوری کنیم.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به فعالیت ایران در تاجیکستان گفت: تاجیکستان یکی از کشورهایی است که ما در آن فعالیت اکتشافی انجام می دهیم، این کشور به لحاظ ذخایر پراکندگی خوبی دارد اما از نظر نوع نفت و گاز با ایران متفاوت است، فشار چاه‌های ما طبیعی است و با فشار خودش بالا می‌آید، حتی گاها فشار چاه‌ها را می‌کشیم تا بتوانیم کنترل کنیم و‌ باید تکنولوژی داشته باشیم که تولید را بالا ببریم.
وی با بیان اینکه فشار چاه‌های نفت تاجیکستان پایین است، افزود: میزان ذخایر این کشور بسیار کمتر از مصرف و شاید در حد ۲۰۰ هزار بشکه باشد.
فکور تصریح کرد: تاجیکستان اکنون به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند، ایران با توجه به قدمت و دانش و از بعد قرابت فرهنگی که با این کشور داریم نکات مثبتی است که باعث شده ارتباطات ما با این کشور بیشتر شود، در این مقوله برنامه و سیاست گذاری خوبی تدوین شده است.
وی گفت: کشورهای بزرگ دیگری در کشور تاجیکستان فعالیت اکتشافی دارند اما فعلا به دلایل خاصی متوقف است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت بیان کرد: پیشنهاد ما به تاجیک‌ها این بود که صنعت اکتشاف در کشورشان بومی شود، امیدواریم بتوانیم یک مدیریت اکتشاف تاسیس کنیم که معاونت انرژی این کشور از حیث آموزش، صادرات کالای نفتی و هم پژوهش پیشرفت کند.
وی در ادامه به تمایل عراق برای ایجاد ساختار بومی مدیریت اکتشاف در دل صنعت نفت خود اشاره کرد و گفت: این موضوع در جریان سفرهای مختلف مقام‌های انرژی عراق به ایران تأکید شد، البته محور این سفرها مذاکره درباره میدان‌های مشترک بود، بر این اساس تا پایان امسال سفری به عراق خواهیم داشت.
فکور درباره فعالیت اکتشافی در کشور عمان نیز بیان داشت: جلسات خوبی با وزیر انرژی عمان داشتیم، در حال تهیه پیش نویس همکاری عملیاتی هستیم، این کشور طرح‌هایی را که شرکت ملی نفت ایران در جلسه رسمی مطرح کرده بود، پذیرفته و استقبال کرده است و اکنون در مجموعه اکتشاف تیمی مسئول در میز عمان است و قرار است کارهای گسترده‌‍تری انجام شود، بنا بر این است که آنها هم اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار دهند که بازه همکاری بیشتری را تعریف کنیم، در هر حال خوشبختانه استقبال دوطرفه است و در بسیاری قضایا با سیاست‌های ایران همراه هستند.
وی در ادامه با اشاره به همکاری اکتشافی با روسیه گفت: روسیه از بعد وسعت و مخازن بزرگ است و نوع مخازن آنها با ایران متفاوت است، طی ماه جاری هیات روسی به ایران خواهد آمد، در بازدید ما از این کشور نقاط همکاری مشخص شده و در سفر پیش رو نقشه راه عملیاتی تدوین خواهد شد.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره همکاری با همسایگان در پروژه‌های اکتشافی میادین مشترک گفت: حیطه مرزی ما گسترده است و با ۱۵ کشور همسایه ایم، در برخی قسمت‌ها ارتباط اطلاعاتی داریم و در برخی قسمت‌ها کار مطالعاتی با همکاری مشترک جلو می‌رود و در برخی قسمت‌ها به صورت عملیاتی شرکت‌های مشترک ایجاد کرده و کار عملیاتی را پیش می‌بریم. در کل اوضاع ما در میادین مشترک خوب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا