اقتصادی

بررسي ادعاي مالکيت اعراب بر ميدان آرش

ناظم نیوز: هر سه کشور کويت، عربستان و ايران مي‌توانند از ميدان آرش برداشت کنند

به گزارش ستار غفاری:  يک کارشناس حوزه انرژي گفت: هر سه کشور کويت، عربستان و ايران مي‌توانند از ميدان آرش برداشت کنند اما با توجه به مشکلات احتمالي سه کشور بايد به صورت سه‌جانبه خط مرزي را دوباره مشخص کنند تا مسئله حقوقي خاصي مطرح نباشد.

علي‌اصغر زرگر، درباره برنامه عربستان و کويت براي توسعه ميدان آرش و موضوعات مربوط به خط مرزي ميدان اظهار داشت: در سال ۱۳۴۷ (اکتبر ۱۹۶۸) قراردادي بين ايران و عربستان سعودي امضا شد که به اختلاف دو کشور در مورد فلات‌قاره و خليج‌فارس پايان داده يعني مرز دريايي تعيين شده و باتوجه به خط عمودمنصف طبق قوائد خاص تقسيم شده است، در مورد ميادين مشترک با قطر نيز حد و حدود مشخص است.

وي ادامه داد: ايران با کويت هم در سال ۱۳۴۸ (۱۳۶۹) در فلات‌قاره به توافق رسيدند، در موضوع مرزي اروندرود (شط‌العرب) نيز بين ايران و عراق هم در سال ۱۹۷۵( ۱۳۵۴) طبق قرارداد الجزاير توافق حاصل شده است.

اين کارشناس حوزه انرژي تصريح کرد: اکنون در پارس‌جنوبي مشخص است که در چه محدوده‌اي دو کشور ايران و قطر برداشت گاز داشته باشند و حد و فاصله دکل‌هاي حفاري هم بايد مشخص شود.

وي ادامه داد: در مورد ميدان آرش مدت‌هاست فعاليت‌هايي از سوي دو طرف در حال انجام است و در هر حال هر سه کشور کويت، عربستان و ايران مي‌توانند برداشت کنند اما با توجه به مشکلات احتمالي سه کشور بايد به صورت سه‌جانبه خط مرزي را دوباره مشخص کنند تا مسئله حقوقي خاصي مطرح نباشد، بنابراين بايد با مذاکرات قضيه را همانگونه که با قطر و بحرين و حل و فصل کرديم، فيصله دهيم.

زرگر بيان داشت: گاز سيال است و هر طرف که بيشتر برداشت داشته باشد گاز به همان سمت روانه مي‌شود، اکنون عربستان و کويت به دنبال سرمايه‌گذاري و توسعه ميدان هستند و ايران از اين بابت معترض است و اين اقدام را قانوني نمي‌داند، بنابراين لازم است دوباره درباره خطوط مرزي مذاکره شود.

وي تاکيد کرد: به نظر بنده يکي از راهکارها مي‌تواند اين باشد که به صورت مشاء بهره‌برداري صورت گيرد و آنچه استحصال مي‌شود به صورت مشترک تقسيم شود، يعني با توجه به حقوق بين‌الملل و تکنيک‌هاي شناخته شده بين دريايي در خليج‌فارس مرز مشخص شود، زماني که مرز و عرض و طول جغرافايي مشخص شود، مي‌توانند بهره‌برداري کنند.

اين کارشناس حوزه انرژي بيان داشت: در هر صورت اين موضوع نياز به مذاکره و ديپلماسي دارد.ضمن اينکه اگر قراردادي منعقد مي‌شود ايران هم در جريان قرار گيرد و با هماهنگي بهره‌برداري از اين منبع مشترک برداشت صورت گيرد، اين موضوع نيز قابل تامل است  که کشورهايي مثل کويت و شوراي همکاري خليج‌فارس شيخ‌نشين‌ها در حول و حوش همين قضاياي تعيين خطوط مرزي ميادين مشترک به استقلال رسيده‌اند.

وزير امور خارجه کويت در ديدار با همتاي ايراني خود در پاسخ به لزوم تعيين مرز آبي و بهره برداري از ميادين مشترک، آمادگي کويت را براي از سرگيري مذاکرات حقوقي دو کشور اعلام کرد.

همچنين سعيد خطيب زاده سخنگوي وزارت امور خارجه ششم فروردين ماه توافق جديد بين عربستان سعودي و کويت درباره ميدان گازي آرش را مغاير با رويه‌هاي جاري و مذاکرات انجام شده قبلي و غيرقانوني خوانده و گفته بود که اين توافق تاثيري بر وضعيت حقوقي ميدان نداشته و مورد تاييد ايران نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا