اقتصادی

بانک مرکزی جلوی پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را گرفت

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از عدم ابلاغ وام مسکن روستایی به بانک های عامل از سوی بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، اکبر نیکزاد دقایقی پیش در برنامه زنده تلویزیونی درباره آخرین وضعیت ساخت مسکن روستایی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب خرداد امسال و ابلاغ آن را در ۲۴ شهریور به دولت که باید سالانه یک میلیون مسکن احداث شود، ۲۰۰ هزار واحد از این یک میلیون، مسکن روستایی خواهد بود.

وی با اشاره به تصویب پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به ساخت مسکن روستایی به شورای عالی مسکن گفت: بر اساس این مصوبه این وام باید با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و صفحه زنجیره‌ای سه نفره به روستاییان پرداخت شود. از سال ۱۳۸۴ تاکنون وام مسکن روستایی با سود ۵ درصد پرداخت می‌شد، نتیجه این تسهیلات این شد تا قبل از سال ۸۴ تنها ۷ درصد خانه‌های روستایی نوساز بود اما در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکن روستایی نوسازی شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تصویب اعطای وام مسکن روستایی در شورای عالی مسکن در ۲۵ آبان اشاره و اظهار کرد: تاکنون بانک مرکزی این وام را به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است لذا سبب توقف در ساخت مسکن روستایی شده است اگر ۲۰۰ هزار واحد را به ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم باید روزانه ۵۵ واحد مسکن روستایی احداث می‌شد.

نیکزاد افزود: موضوع را به رئیس جمهور اطلاع دادم و وی دستور داد مسئولان مربوطه سریعاً موضوعات را بررسی و مشکلات را برطرف کنند.

به گفته نیکزاد فردا یکشنبه ۱۰ بهمن بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و بنیاد مسکن برای بررسی مشکل علت توقف پرداخت وام مسکن روستایی جلسه برگزار خواهند کرد. ضمن اینکه در قانون جهش تولید مسکن محدودیتی برای تعداد مسکن روستایی در نظر گرفته نشده و این ۲۰۰ هزار واحد قابل افزایش است.

وی تاکید کرد: امیدواریم پایان سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی همه واحدهای مسکن روستایی را برگزار کنیم.

نیکزاد در باره طرح هادی روستاها گفت: ۴۰۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی مصوب دارند. سهمیه قیر رایگان امسال بنیاد مسکن در اختیار ادارات کل استان‌ها قرار گرفته همچنین اعتبار طرح هادی شامل وجه نقد و اوراق به ادارت کل بنیاد مسکن استان‌ها داده شده تا در سال جاری اجرای این طرح متوقف نشود.

رئیس بنیاد مسکن گفت: اعتبار خوبی هم در بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای طرح هادی روستاها در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا