اقتصادی

بازار دست به نقد در نقطه اصلاح

واگذاری صف خرید سهام در اغلب نمادهای معاملاتی شاخص ساز امروز در حالی بود که همچنان معامله گران بازار سهام گوش به زنگ اعلام گزارش‌های عملکردی خیره کننده این صنایع در روزهای آتی هستند.

به گزارش ناظم نیوز، امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۶.۸۶۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۵۶۳ واحدی عدد ۳۷۳ هزار و ۲۶۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۹ هزار و ۴۴۸ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۴۸ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۱۷۷و احد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۷۳۲ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۱۵ میلیارد و ۱۸۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۷۴۵ هزار و ۶۷ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۷ هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۵۶ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۶۹۰ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۶ میلیارد و ۹۹۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۸۴ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۸۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار بدهی فرابورس بوده است.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز فولاد مبارکه با ۱۴۷۱و احد، پالایش نفت اصفهان با ۱۱۵۵ واحد و پالایش نفت بندرعباس با ۱۰۴۵ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای ملی صنایع مس ایران با ۸۰۳ واحد، پتروشیمی نوری با ۷۲۷ واحد و شستا با ۶۹۸ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، معامله گران بورس تهران امروز همزمان با از سرگیری معاملات در بازارهای جهانی و تحولات کامودیتی ها و همچنین اخبار پیرامونی منطقه از جمله تعیین زمان گفتگوهای ایران و عربستان و آتش بس احتمالی میان روسیه و اوکراین در حالی شاهد پر حجم شدن معاملات سهام در این بازار بودند که که از لحاظ ارزش معاملات نیز امروز برای معامله گران حقیقی بسیار چشم نواز بود.

با این همه در میانه معاملات بازار امروز که سعی می‌کرد بازدهی جامانده از سایر بازارهای موازی در سال گذشته را از طریق جمع آوری سهم‌های شاخص ساز همچنان دنبال کند اما لزوم اصلاح قیمت‌ها و نیز همزمان با فعالیت مجدد بانک مرکزی در عملیات بازار باز اوراق بدهی، به یکباره ترجیح داد تا کمی دست به نقد شود.

واگذاری صف خرید سهام در اغلب نمادهای معاملاتی شاخص ساز امروز از جمله در گروه فلزات اساسی و حتی پالایشی‌ها در حالی است که همچنان معامله گران بازار سهام گوش به زنگ اعلام گزارش‌های عملکردی خیره کننده این صنایع در روزهای آتی هستند.

بازار سهام به هر حال با توجه به تورم انتظاری در سال جاری و نیز جاماندن از سایر بازارهای موازی در سال پیش می‌تواند در صورت ثبات تصمیم سازی و تصمیم گیری در نهاد ناظر و عدم تغییرات و جابجایی مجدد در رأس این نهاد، با تمرکز بیشتری به افزایش حجم و ارزش معاملات بازار همسو با رفتار منطقی حقوقی‌ها دل بندد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا