اقتصادی

ایران در تولید کک صنعتی خودکفا می شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: با اجرای طرح زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس با دانش فنی بومی، ایران در تولید کک صنعتی خودکفا می‌شود.

به گزارش ناظم نیوز،  هاشم نامور مدیرعامل پالایشگاه بندر عباس در مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی در شرکت پالایش نفت بندر عباس گفت: این طرح را ابتدا با شرکت‌های ژاپنی آغاز کردیم اما به دلیل تحریم‌ها از طرح خارج شدند.

وی گفت: در ادامه با بخش داخلی وارد مذاکره شدیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توان این کار را با توان داخلی به نتیجه رساند.

نامور با تاکید بر اینکه طی سه مرحله از آزمایشات و تست در پژوهشگاه نفت، کیفیت کک تولیدی تأیید شد، گفت: ۲ سال پیش بود که تفاهم نامه تأمین کک بین وزارت نفت و وزارت صمت آغاز شد.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس ادامه‌داد: طرح به سه پروژه تقسیم شده است؛ نخستین مرحله تأسیس واحدهای فرآیندی است که مجوزهای لازم گرفته شده و آگهی فراخوان عمومی منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه تا بهار ۱۴۰۱ پیمانکار اجرایی انتخاب خواهد شد، اضافه‌کرد: تأمین مالی توسط کنسرسیوم‌های بانکی انجام خواهد شد.

نامور، بخش دیگر اجرای پروژه را سرویس‌های جانبی برشمرد و گفت: بخش سوم پروژه واحد روغن‌سازی است.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به اینکه برای نخستین بار از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت بهره برده‌ایم، افزود: این طرح ۱۰۰ درصد توسط کارشناسان داخلی انجام شده و تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت است.

وی خاطرنشان‌کرد: نیاز داخل کک را تأمین می‌کنیم و تولید مازاد داریم که صادر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا