توپ و تورفوتبال ایرانفوتبال،فوتسالورزش

ایران، فشارها برای تغییر رویه قانون‌گذاری را نمی‌پذیرد!

khzl kd,c: عضو فراکسیون ورزش مجلس درباره ضرب‌الاجل فیفا برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گفت که ایران نظام قانون‌گذاری مستقل دارد.

به گزارش ناظم نیوز احمد راستینه عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی درباره ضرب‌الاجل فیفا برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گفت که ایران یک کشور مستقل با نظام قانون‌گذاری مستقل است و نمی‌تواند فشارها را برای تغییر رویه قانون‌گذاری بپذیرد.
در حال حاضر از نظر قانون، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار می‌گیرند که مسئولان فدراسیون فوتبال خواستار تبدیل این فدراسیون به مؤسسه غیر دولتی با شخصیت حقوقی مستقل هستند.
فیفا در یک سال گذشته برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و حل اختلافات مربوط به ماهیت حقوقی این فدراسیون تا دهم اسفند امسال ضرب الاجل تعیین کرده بود.
دولت دوازدهم در ماه‌های ابتدایی امسال، برای حل این مسئله لایحه‌ای با عنوان تعیین جایگاه قانونی فدراسیون‌های ورزشی آماتوری را به مجلس ارائه کرد. البته به گفته راستینه، همزمان با بررسی این لایحه در مرکز پژوهش‌ها، لایحه نظام باشگاه‌داری در مجلس رسیدگی می‌شود که بسیاری از مسائل حقوقی را می‌تواند حل کند. او اضافه کرده قانون کنونی کشور اجازه نمی‌دهد مؤسسه حصوصی از دولت اعتبار بگیرد اما نهاد عمومی غیر دولتی اجازه دریافت حمایت‌های مالی دولتی را دارد.
این عضو فراکسیون ورزش مجلس که در کمیسیون فرهنگی هم عضویت دارد، پیش از این گفته «نهادهای جهانی می‌دانند که در کشور ایران هیچ بن‌بستی در فدراسیون‌ها وجود ندارد، اما از آنجایی که دولت از مجلس خواست بررسی شود ما این کار را شروع کرده‌ایم.»
شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال آذر ماه امسال خواستار کمک‌رسانی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال شده بود و گفته بود که اگر مجلس همکاری نکند، فوتبال ایران می‌تواند وارد بحران شود.
رئیس فدراسیون فوتبال ایران اضافه کرده بود که «بهمن‌ماه اینفاتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال قرار است به تهران سفر کند و امیدواریم موضوع اساسنامه پیچیده نشود.»
اما احمد راستینه در گفت‌وگویی دیگر به حاشیه‌سازی در اظهارنظر عزیزی خادم اشاره کرد و گفت «اینکه چرا این حاشیه‌ها را مطرح می‌کنیم و پیام غلط به فیفا می‌دهیم، عجیب است. فیفا می‌داند فدراسیون فوتبال نهاد مستقلی است که کاملاً اختیارات بخش خصوصی را دارد و فدراسیون فوتبال ما بر اساس تصمیمات مجمع اداره می‌شود.»
در حال حاضر برخی مسئولان و کارشناسان از تعلیق فدراسیون فوتبال پس از پایان مهلت فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، ابراز نگرانی کرده‌اند. در روزهای گذشته، برخی رؤسای هیئت‌های فوتبال در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، خواستار تصویب زودهنگام اساسنامه فدراسیون فوتبال، پیش از پایان ضرب‌الاجل فیفا شده‌اند.
بر اساس قانون، پس از تصویب اساسنامه در مجلس، شورای نگهبان باید این مصوبه را تأیید یا رد کند.
مجلس در روزهای آینده پس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، وارد بررسی این لایحه خواهد شد. بر اساس آیین نامه داخلی پارلمان همزمان با بررسی لایحه بودجه سالانه، نباید طرح یا لایحه‌ای دستور کار مجلس قرار بگیرد اما، تنها در مواردی که موضوع فوری رخ دهد و مجلس تأخیر در رسیدگی به آن را موجب «زیان جبران‌ناپذیر» بداند، می‌تواند در دستور کار قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا