اقتصادی

ایجاد نخستین بازار پساب در کشور

وزیر نیرو با اشاره به زمان‌بندی دقیق پروژه‌ها در صنعت آب و برق گفت: در سال جاری به طور میانگین برای هر ۱۳ روز بهره‌برداری از یک سد برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان امروز در نشست تخصصی مدیران صنعت آب و آبفای کشور گفت: در چند ماه گذشته ابتدا پروژه‌های دارای اولویت را شناسایی کردیم و سپس در مرحله تجهیز برای تکمیل پروژه‌ها، بسیاری از نیازهای وزارت نیرو را در قانون بودجه ۱۴۰۱ تجمیع کردیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه مرحله سوم، اجرای پروژه‌های اضطراری است که برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریت آب کشور یکی از مهم‌ترین موضوعات و جزو چهارمین اقدام موثر وزارت نیرو در این مدت است.

محرابیان شرایط امروز کشور را با سال‌های گذشته متفاوت دانست و اظهار کرد: در شرایط فعلی که فاصله معناداری بین تقاضا و عرضه وجود دارد، باید ابزار مدیریتی خود را تغییر دهیم.

وی همچنین در ادامه عدالت، شفافیت و قانون‌مداری را از اصول جدید مدیریتی آب عنوان کرد و بر رفع موانع موجود با بکارگیری صحیح این اصول تاکید کرد.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم اجرای دقیق پروژه‌ها، گفت: اولویت‌بندی، تجهیز منابع و زمانبندی سه شرطی است که در صورت رعایت در اجرای تمامی پروژه‌ها، می‌توانیم به قول‌های خود جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به بودجه نسبتاً خوب سال ۱۴۰۱ برای صنعت آب و برق، خاطرنشان کرد: اختصاص بودجه امسال بر اساس میزان فعالیت شرکت‌های آب و برق صورت گرفته و با توجه به حساسیت استفاده از منابع بایستی بهره کافی و هدفمند از بودجه، در دستور کار مدیران قرار گیرد.

محرابیان با اشاره به مصوبات سفرهای استانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین انتظار از سفرهای استانی دولت سیزدهم عمل به مصوبات در زمان مقرر است، چرا که عمل به وعده‌ها در دولت مردمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته وی، اجرای فوری تمامی طرح‌های اضطراری آب و فاضلاب در استان‌های ساحلی، شمالی و از جمله خوزستان تاثیر بسیار زیادی در رفع مشکلات موجود دارد و در صورت ایجاد وقفه، باعث مشکلاتی در این حوزه می‌شود.

اجرای طرح وسیع جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا در کشور

وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح وسیع جهاد آبرسانی در تمامی استان‌های کشور، تصریح کرد: تا پایان دولت سیزدهم روستای بدون آب نخواهیم داشت، البته در این مرحله آبرسانی به ۱۶ هزار روستا با همکاری گروه‌های جهادی، خیرین و شرکت‌های تابعه در حال انجام است.

به گفته محرابیان، برای اجرای طرح وسیع جهاد آبرسانی تا سال ۱۴۰۲ تمامی منابع لازم تامین شده است.

ایجاد نخستین بازار پساب در کشور

وی همچنین از ایجاد بازار پساب طی سال‌جاری در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط موجود، تا زمانی که می‌توانیم از پساب و یا آب‌های نامتعارف استفاده کنیم، نیازی به استفاده از آب خام یا آب‌های زیرزمینی نیست.

وزیر نیرو با اشاره به شعار سال، خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد از مجموع شرکت‌های دانش بنیان کشور مربوط به حوزه نیرو است که طبق تاکید و فرمایش مقام معظم رهبری باید برای افزایش و بهره‌گیری از این نوع شرکت‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در زمینه الگوی مصرف و مصرف بهینه گام‌های موثری را بردارند، تصریح کرد: در سالی به سر می‌بریم که در اغلب حوزه‌ها شرایط سختی داریم، پس باید در موضوع الگوی مصرف حضور فعال‌تری داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا