تجارت

انتقاد به فروش خاک های رنگی جزیره گردشگری هرمز

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، مستند نان با طعم خاک ساخته هیمن آلانی در جشنواره بین المللی فیلم مستند حقیقت پخش شد. این مستند نگاهی به موضوع برداشت خاک‌های رنگی هرمز به عنوان جزیره گردشگری داشت.

در این مستند عنوان شد که آرامش جزیره از زمانی بهم ریخت که پای انسان به آن باز شد و هر کسی با هر هدفی به خود اجازه داد تا از خاک آن برداشت کند یکی برای آرایش، یکی برای صادرات، دیگری به عنوان سوغات یا برخی از خاک آن برای گلدان یا شاید برای ساختمان سازی استفاده می‌کنند. بومیان جزیره نیز خاک‌های رنگی را در شیشه تزئین کرده و به گردشگران می‌فروشند.

برخی هم حتی آن را می‌خورند. در میان مردم از قدیم نانی پخته می‌شد که به آن «گلک» می‌گویند. روی این نان محلی ماده‌ای برای طعم دهی ریخته می‌شود که یکی از مواد تشکیل دهنده آن خاک رس قرمز رنگ جزیره است.

اما این برداشت‌ها به هر نحوی باعث می‌شود تا چند سال آینده دیگر این جزیره زیبا نباشد. معلوم نیست راه‌های غارت خاک به کجا ختم می‌شود و انسان با چه سلاح دیگری به جنگ جزیره می‌رود.

در مستند نان با طعم خاک کامیون‌هایی نشان داده می‌شود که در حال برداشت خاک هستند. معاون دریایی و سازمان محیط زیست از صدور خاک به کشورهای خلیج فارس توسط شرکت‌های خصوصی ابراز نگرانی می‌کند.

پیام این مستند آن است که شاید در آینده از جزیره زیبای هرمز تنها یک خاطره در ذهن‌ها بماند که بر سر این بهشت خاکی سمفونی تنهایی نواخته می‌شود!

تبدیل جزیره هرمز به یکی از معضلات زیست محیطی و گردشگری اتفاقی است که در چند سال اخیر با معرفی این جزیره و حضور گردشگر نماها رخ داده است و برداشت خاک‌های آن به معضلی زیست محیطی برای بومیان و دوستداران طبیعت تبدیل شده است. این مستند در واقع بار دیگر تاکید می‌کند که با گذشت چند سال و رسانه‌ای کردن این معضلات هنوز اتفاق مهمی در پی رفع این مشکلات نیفتاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا