اقتصادی

اماواگرهای کشت ذرت علوفه‌ای در دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ذرت علوفه‌ای یکی از محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا بوده که باوجود خشک‌سالی در چهارمحال و بختیاری کشت می‌شود و مسئولان معتقدند که برای تأمین علوفه استان نیاز به کشت این محصول است.

ناظم نیوز – گروه استان‌ها: خشک‌سالی و تغییر نوع بارش‌ها یکی از چالش‌های اساسی در چهارمحال و بختیاری بوده که مصرف نادرست آب‌های زیرزمینی موجب تشدید این چالش شده است.

از سویی این خشک‌سالی‌ها بر تولید محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری سایه انداخته و موجب کاهش تولیدات در این استان شده است و از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به آینده کشت محصولات کشاورزی را دوچندان کرده است.

اصلاح الگوی کشت، استفاده از روش‌های آبیاری نوین و مدیریت مصرف آب ازجمله راه‌های مقابله با کم‌آبی در شرایط کنونی است که باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

اماواگرهای کشت ذرت علوفه‌ای در دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری

در این شرایط بحرانی کشت محصولات آب‌دوست منطقی نیست و باید از کشت این محصولات خودداری شود.

اما این مهم در چهارمحال و بختیاری چندان رعایت نشده است به‌طوری‌که در دشت‌های ممنوعه این استان شاهد کشت ذرت علوفه‌ای بودیم.

نیاز علوفه‌ای استان باید تأمین شود

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ناظم نیوز با بیان اینکه امسال کشت ذرت علوفه‌ای با رویکرد ارقام کم‌مصرف انجام‌گرفته است، اظهار کرد: با کشت ارقام کم‌مصرف طول دوره رشد کاهش پیداکرده و به‌تبع آن مصرف آب کاهش‌یافته است.

عطاالله ابراهیمی با اشاره به کمبود علوفه دامی در استان، عنوان کرد: باید نیاز علوفه در سطح چهارمحال و بختیاری تأمین شود که از این لحاظ کشت ذرت ضرورت دارد.

اماواگرهای کشت ذرت علوفه‌ای در دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه کشت ذرت به شکل غرق آبی در چهارمحال و بختیاری کاهش چشمگیری داشته است، ادامه داد: آبیاری در اراضی کشاورزی زیر کشت ذرت علوفه‌ای به‌صورت نوین است که این مهم موجب کاهش مصرف آب می‌شود.

کاهش سطح زیر کشت ذرت در چهارمحال و بختیاری

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: یونجه و ذرت مصرف آبی برابر دارند اما لزوم تأمین محصول ذرت بیشتر بوده و این مسئله باعث تغییر کشت در استان شده است.

ابراهیمی به کاهش کشت ذرت علوفه‌ای در استان اشاره کرد و افزود: امسال سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت ذرت علوفه‌ای رفته که بیش از ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم کشاورزان را از کشت ذرت منع کنیم، اظهار کرد: با نصب کنتور هوشمند بر چاه می‌توان میزان برداشت آب را کاهش داد.

اماواگرهای کشت ذرت علوفه‌ای در دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری

بیشترین تولید ذرت در «شهرکرد» و «فارسان»

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: «شهرکرد» و «فارسان» بیشترین تولید ذرت علوفه‌ای چهارمحال و بختیاری را دارند.

بنابراین گزارش به‌رغم اینکه «شهرکرد» از دشت‌های ممنوعه بحرانی محسوب می‌شود اما متأسفانه کشت ذرت در آن بالا است، درحالی‌که می‌توان با مدیریت مصرف آب و تغییر الگوی کشت از استمرار بحران کم‌آبی در این منطقه جلوگیری کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که می‌توان با افزایش کشت ذرت در شهرستان «اردل» و جایگزینی آن به‌جای کشت برنج نیاز علوفه‌ای استان را تأمین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا