اجتماعی

الگوی کاهش خطر شهر تهران برای تمام کشور قابل استفاده است

ناظم نیوز : برنامه پیشگیری و کاهش خطر شهر تهران به عنوان یکی از برنامه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران در نشست کارگروه علمی این طرح با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیسست بررسی و مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، در این نشست که با حضور رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران،رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی، مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و معاون پیشگیری و کاهش خطر مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، بخش‌های مختلف طرح یاد شده مورد بررسی قرار گرفت و روش‌شناسی ارزیابی خطر، ابزارهای ارزیابی ریسک، رویکرد ارزیابی خطر، نحوه گردآوری داده‌ها و شناخت وضع موجود در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقصادی ، فرهنگی و آموزشی، میزان آسیب‌پذیری و تاثیرپذیری شهر از مخاطرات مختلف، اولویت‌بندی مخاطرات و دیگر موضوعات مرتبط ارزیابی و کلیات طرح مورد تایید قرار گرفت.

دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به درستی مسیر انتخاب شده برای اجرای طرح جامع مدیریت بحران در شهر تهران گفت: تجربیات ما در اجرای طرح جامع در پژوهشکده سوانح طبیعی دستاوردی عالی داشت، در یک بازه زمانی دو ساله اسنادی عالی برای کشور طراحی شد. از تمام تخصص ها استفاده شد و شما هم مسیر درستی انتخاب کرده‌اید. وقتی قرار است یک سند برای شهر تهران انتخاب و تدوین شود، این موضوع هم پیچیدگی کار را می‌رساند و هم الگویی که از دل شهر تهران بیرون می‌آید، برای کل کشور قابل تعمیم است. به هر حال همه معضلات موجود در بخش مدیریت بحران در شهر تهران قابل مشاهده است، بنابراین امیدوارم خروجی کار الگویی مناسب برای استفاده در کل کشور باشد.

وی افزود:خوشبختانه در این طرح موضوع پیشگیری به عنوان اساس کار انتخاب شده که خیلی اهمیت دارد. من همیشه می‌گویم کاش اسم سازمان مدیریت بحران به مدیریت پیشگیری از مخاطرات کشور تغییر پیدا می‌کرد. ما منتظریم بحران اتفاق بیفتد تا بعد شروع به هزینه کنیم اما کمترین هزینه را در بخش پیشگیری خرج می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از دستاوردها و تجربیات دیگر سازمان ها در زمینه شناخت مخاطرات گفت: در بخش اول باید مخاطرات اولویت‌بندی شود ، بعد فراخوان اجرای کار مطابق با اولویت‌های مشخص شده صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح اقدام کاملا بستگی به نوع مخاطره دارد. یعنی شما هم باید به سطح اثر و هم به جمعیت در معرض خطر نگاه کنید و همه اینها را در رابطه با نوع مخاطره لحاظ کنید. بر مبنای این سه موضوع، سطح عمل متفاوت می شود.

در ادامه این جلسه دکتر علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در خصوص تدوین سند جامع کاهش خطر شهر تهران از تشکیل ۳ کارگروه تخصصی و انجام سه هزار نفر ساعت کار کارشناسی شده در این زمینه خبر داد و یادآور شد: ما اسم این سه سند را بر مبنای سند ملی و چرخه مدیریت بحران در کنار هم طرح جامع نامگذاری کردیم.

وی یادآور شد: ما باید بدانیم که در سطح تهران هر کدام از دستگاه‌ها چه نقش بر عهده دارند و این نقش‌ها با تاکید بر اولویت دادن به پیشگیری و حفط محیط زیست باشد.

وی گفت: ما باید ابتدا لیست مخاطرات و اولویت آنها را تعیین کنیم و بر مبنای اهمیت مخاطرات، برنامه‌های خود را تدوین و نقشه ریسک شهر تهران، میزان آسیب‌پذیری و ظرفیت خود را طراحی و مشخص کنیم.

به گفته دکتر نصیری هر تحولی در تهران منجر به ایجاد تحولات در دیگر کلانشهرها و شهرهای کشور عنوان خواهد شد.

در ادامه این نشست دکتر امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی نیز بر تمرکز روی موضوع ارزیابی ریسک به عنوان سخت‌ترین بخش کار تاکید کرد و گفت: باید از فرصت ایجاد شده و تکلیفی که به شهرداری واگذار شده استفاده کنیم و یکبار برای تهران بر مبنای آن چه که انجام شده با یک برنامه عملیاتی وارد میدان شویم و با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها کار را پیش ببریم و نتیجه کار را به شورای عالی مدیریت بحران کشور اعلام کنیم.

در ادامه دکتر علی مرادی مدیر گروه آموزشی زلزله‌شناسی دانشگاه تهران نیز با اشاره به اهمیت اجرای برنامه طرح جامع کاهش خطر گفت: روند اجرای کار درست است و چارچوب مناسبی برای آن انتخاب شده است. ما باید همیشه ابتدا خطر را بشناسیم، بعد برای رفع تبعات آن برنامه‌ریزی کنیم و در ادامه توان عملیاتی خود را ارزیابی کرده و این توان را افزایش دهیم.

در ادامه این نشست مهندس اسماعیل سلیمی ، سرپرست معاونت پیشگیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارشی از مراحل مختلف اجرای طرح کاهش خطر شهر تهران ارائه و درباره ویژگی‌های فنی آن توضیح داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا