آموزش و پرورش

الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید

شیوه‌نامه «استلزامات و الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا»، برای سال تحصیلی جدید ابلاغ شد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با توجه به ابلاغ “الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹»، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و شرایط خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه این شیوه نامه به عنوان مکمل الگوی اعلامی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

شایان ذکر است این شیوه نامه مشتمل بر ۱۵ بند به شرح ذیل است:

۱- رعایت مفاد دستورالعمل های مذکور و موارد ذیل بر عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیمات وزارت آموزش و پرورش است.

۲- بازگشت به آموزش های حضوری در مدارس به‌صورت آرام، تدریجی و اقتضایی خواهد بود.

۳- مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری، آموزشی وتوان بخشی مدرسه، نیروهای خدماتی و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند.

۴- مدیران مدارس نسبت به ساماندهی تعداد نوآموزان ودانش آموزان در سرویس ایاب و ذهاب با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس بخشنامه (۰۶) اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت کامل را داشته باشند.

۵- دروس کارگاهی هنرستان‌های استثنایی و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فواصل فیزیکی به شیوه حضوری ارائه می‌شود.

۶- ارائه خدمات آموزشی در مراکز آموزشی و توان بخشی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به صورت حضوری است.

۷- از مهرماه سال ۱۴۰۰ آموزش نوآموزان و دانش آموزان مدارس استثنایی با جمعیت تا ۵۰ نفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی و نظر شورای مدرسه با نظارت و تایید اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به‌صورت حضوری خواهد بود.

الف- تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی و کم توان ذهنی در یک کلاس ۶ نفر و چنانچه کلاسی بیش از ۶ نفر داشته باشد به ۲ گروه تقسیم شود.

ب‌-تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، معلول جسمی- حرکتی و چند معلولیتی در یک کلاس ۳ نفر می باشد و چنانچه کلاسی بیش از ۳ نفر داشته باشد به ۲ گروه تقسیم شود.

ت‌-آموزش حضوری به دانش آموزان پیش دبستان، پایه اول و دوم بر اساس بخشنامه ” الگوی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹ “

است .۸- در محیط‌های بسته زمان هر جلسه آموزش نسبت به شرایط عادی کوتاه‌تر می‌شود این زمان در دوره پیش‌دبستان، ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص با نیازهای ویژه به اقتضای شرایط مدرسه و کلاس‌ها ازنظر امکان تهویه و رعایت دستورالعمل بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی است.

۹- هر جلسه آموزش در فضای مجازی دوره پیش‌دبستان و پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه و پایه‌های چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و در دوره‌های بالاتر تحصیلی ۴۵ دقیقه توصیه می‌شود.

۱۰- آموزش دانش آموزان استثنایی در مدارس با جمعیت بیش از ۵۰ نفر دانش آموز همانند گروه دوم بخشنامه ” الگوی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹ ” به شماره ۳۲۴/۱۴۰ به تاریخ ۲۴/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ صورت پذیرد.

۱۱- آموزش حضوری در مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان خوابگاهی با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، دستورالعمل های بهداشتی بر اساس پروتکل خوابگاهها (بخشنامه ۰۶) بر عهده شورای مدرسه و نظارت اداره آموزش و پرورش استثنایی استان است.

تبصره: دانش آموزان شبانه روزی که از خوابگاه های مدارس عادی استفاده می نمایند مشمول قوانین و مقررات آن مدارس هستند.

۱۲- نظارت بر نحوه آموزش دانش آموزان تلفیقی و فراگیر بر عهده مدرسه پشتیبان و دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب العبور مشغول به تحصیل می باشند بر عهده مدیر مدرسه استثنایی که دانش آموز در آن ثبت نام شده است، است.

۱۳- برنامه ریزی جهت دسترسی دانش¬آموزان نیازمند به خدمات توانبخشی به گونه‌ای خواهد بود که هیچ دانش آموزی از دریافت خدمات درمانی داخل و خارج از مدرسه بر اساس شرایط مختلف در مدارس باز نماند. تمامی فعالیت های تیم توانبخشی و مشاوره همانند فعالیت های آموزشی در مدرسه مطابق با دستورالعمل بازگشایی مدارس است.

14-ارائه تمامی خدمات توانبخشی از جمله غربالگری ،ارزیابی و درمان و مشاوره های فردی و گروهی توسط همکاران توانبخشی با حضور در مدرسه انجام پذیرد.

۱۵- با توجه به ضرورت تعامل چهره به چهره نوآموزان و دانش آموزان با همکاران توانبخشی جهت دریافت تکنیک های درمانی، مدیران مدارس موظفند تمهید لازم جهت حضور نوآموزان و دانش آموزان را در جلسات غربالگری و ارزیابی و درمان در مدرسه، با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا