اقتصادیتجارت

افزایش ۱۴۲ درصدی عبور کالاهای ترانزیتی از قلمرو ایران

 رییس کل گمرک با بیان اینکه در اردیبهشت‌ امسال یک میلیون و ۸۴۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد داشته است، گفت: این افزایش، حاکی از بهبود وضعیت عبور کالا از مرزهای گمرکی، کاهش محدودیت‌های کرونایی و کمتر شدن تأثیر تحریم‌ها است.

ناظم نیوز: به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، «مهدی میراشرفی» اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده است.
وی افزود: در این مدت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف جهان صادر شد که بخش عمده آن شامل بنزین، پلی‌اتیلن، متانول، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی بود.
میراشرفی خاطرنشان کرد: این حجم از کالاهای صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۷ درصد و ارزش ۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد که به ترتیب به کشورهای چین با چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار با افزایش ۱۷ درصدی در وزن و ۷۴ درصدی در ارزش، عراق با سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۹۵۳ میلیون دلار با کاهش ۱۸ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش، امارات با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۸۴۹ میلیون دلار با افزایش ۹ درصدی در وزن و ۲۵ درصدی در ارزش، ترکیه با ۳۸۴ هزار تن به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار با افزایش ۱۴ درصدی در وزن و ۱۷۲ درصدی در ارزش و افغانستان با ۹۱۱ هزار تن به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار با کاهش ۱۴ درصدی در وزن و افزایش ۸ درصدی در ارزش صادر شد.
وی تاکید کرد: این پنج کشور در مجموع ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از ایران وارد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۶۸ درصد و ارزش ۷۳ درصد کل صادرات ایران را شامل می شود.
رییس کل گمرک ایران در مورد آمار واردات کالا در اردیبهشت ماه سال‌جاری نیز گفت: در این مدت پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از کشورهای مختلف دنیا به ایران وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۶.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، کنجاله، گندم، دانه سویا، برنج، جو، شکر و روغن خام سویا از مهمترین اقلام وارداتی در این مدت بود که این ۱۰ قلم کالا در مجموع دارای سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن وزن و ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش بودند و ۶۹.۵ درصد وزن و ۳۳ درصد ارزش کل واردات را به خود اختصاص دادند.

افزایش ۱۴۲ درصدی عبور کالاهای ترانزیتی از قلمرو ایران
میراشرفی عمده کشورهای طرف معامله واردات با ایران را امارات با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار با افزایش ۱۱۴ درصدی در وزن و ۱۸۱ درصدی در ارزش، چین با ۴۶۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵۸۱ هزار تن به ارزش ۶۴۲ میلیون دلار با کاهش ۴۸ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش، آلمان با ۱۵۶ هزار تن به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار با کاهش ۵۴ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش و سوییس با ۳۵۹ هزار تن به ارزش ۲۸۳ میلیون دلار با افزایش دو هزار و ۶۴۲ درصدی در وزن و دو هزار و ۶۱ درصدی در ارزش برشمرد.
میراشرفی گفت: این پنج کشور در مجموع ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار در اردیبهشت ماه سال‌جاری به ایران صادر کردند که ۵۵ درصد وزن و ۷۰ درصد کل واردات ایران را دربرمی‌گیرد.
وی درخصوص حجم ترانزیت کالا در اردیبهشت ماه سال‌جاری اظهارداشت: در این مدت یک میلیون و ۸۴۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و این امر می تواند حاکی از بهبود وضعیت عبور کالاهای ترانزیتی از مرزهای گمرکی، کاهش محدودیت‌های کرونایی و کمتر شدن تأثیر تحریم‌ها باشد.
‌میراشرفی همچنین درخصوص آمار کشفیات کالا از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در دومین ماه سال ۱۴۰۰ گفت: در این مدت ۳۲۵ پرونده قضایی به ارزش ۳۷۷ میلیارد تومان در گمرکات کشور تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پرونده ۵۴ درصد و از نظر ارزش کالاهای مکشوفه ۲۵۷ درصد افزایش داشته است.
ماه های آغازین سال ۹۹ همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان بود که به موجب آن مبادلات تجارت با مشکلاتی همراه شد، در ایران نیز با اوج گیری این بیماری مرزهای کشور برای کنترل رشد این ویروس بسته شدند که تجارت با وقفه ای چندماهه مواجه شد و آمار تجاری به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد که این روند در طول سال ۹۹ با افزایش صادرات به جهان به میزان بسیار زیادی جبران شد.
بر همین اساس در سال جاری آمار تجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روندی صعودی را طی می کند و افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.
بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا