اقتصادی

اعتبار ۶ میلیارد دلاری آمریکا برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای

وزارت انرژی ایالات متحده از برنامه ۶ میلیارد دلاری این کشور برای توسعه نیروگاه ها هسته‌ای خود خبر داد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز به نقل از رویترز، وزارت انرژی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که برنامه جدیدی را با تخصیص اعتباری ۶ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاههای هسته‌ای این کشور و شرکتهای تابع صورت داده است.

لایحه زیرساختی که توسط هر دو حزب حاکم بر ایالت متحده طرح ریزی شده است وزارت انرژی آمریکا را موظف به توزیع اعتبارات بین شرکتها و نیروگاههای هسته‌ای آمریکا می‌کند.

انرژی هسته‌ای در آمریکا تقریباً بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای که عامل تغییرات آب و هوایی است، تولید می‌شود، ولی با این حال این صنعت از سال ۲۰۱۳ در بحبوحه رقابت انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌هایی که گاز طبیعی فراوان می‌سوزانند، ۱۲ راکتور خود را از دست داده است. علاوه بر این، پس از سونامی سال ۲۰۱۱ در نیروگاه فوکوشیما ژاپن، هزینه‌های ایمنی نیروگاههای هسته‌ای به شدت افزایش یافته است.

اندرو گریفیث، معاون معاون وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه‌ای در مورد اجرای برنامه اعتباری گفت: “ما تا جایی که می‌توانیم نیروگاههای هسته‌ای را به سرعت توسعه می‌دهیم ” اما ما می‌خواهیم این کار را به درستی انجام دهیم.” در واقع این قانون قصد دارد به رآکتورهای که در ایالت‌هایی که بازارهای برق رقابتی دارند کمک کند.

بر اساس این برنامه، مالکان یا اپراتورهای راکتورهای ایالات متحده می‌توانند برای کمک به پشتیبانی از ادامه عملیات خود، به صورت مناقصه‌ای اعتبار جمع آوی کنند. از طرف دیگر این راکنورها باید کاملاً اقتصادی عمل کرده و تولیداتشان منجر به افزایش آلاینده‌های هوا نشود تا بتوانند از اعتبار حمایتی وزارت انرژی به مدت ۴ سال استفاده کنند.

وزارت انرژی آمریکا می‌تواند ۱.۲ میلیارد دلار را طی چهار سال آینده به نیروگاههای هسته‌ای اختصاص دهد به همین دلیل مقامات امریکایی امیدوارند که این برنامه بتواند به چندین کارخانه و نیروگاه هسته‌ای این کشور کمک شایانی کند.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا نیز در این باره گفت: «نیروگاه‌های هسته‌ای ایالات متحده برای دستیابی رئیس جمهور جو بایدن به اهداف اقلیمی ضروری هستند و وزارت انرژی متعهد به حفظ جریان برق بدون کربن و جلوگیری از تعطیلی زودهنگام نیروگاههای هسته‌ای است. از طرف دیگر دولت همچنین مشتاق حفظ مشاغل صنفی پردرآمد در کارخانه‌ها و نیروگاههای هسته‌ای است.

این قانون به وزارتخانه انرژی دستور می‌دهد که اولویت کمک مالی را به کارخانه‌هایی بدهد که از اورانیوم تولید داخل برای سوخت رسانی به مردم استفاده می‌کنند، هرچند مشخص نیست که آیا این برنامه به تقویت استخراج اورانیوم ایالات متحده در میان واردات نسبتاً ارزان از کانادا، قزاقستان و روسیه و مخالفت طرفداران محیط‌زیست کمک می‌کند یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا