تجارت

اصلاح تعرفه‌های مخابراتی با حذف حق اشتراک

مدیرمخابرات منطقه تهران گفت: مخابرات در راستای اصلاح تعرفه‌های مخابراتی، حق حذف اشتراک و دریافت هزینه ثابت حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان برای نگهداری شبکه را پیشنهاد داده است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، سید علی ملک‌جعفریان امروز در نشست خبری با اشاره به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران به سازمان تنظیم مقررات در خصوص تغییر و اصلاح تعرفه‌های مخابراتی گفت: این پیشنهاد مبنی بر دریافت هزینه نگهداری شبکه از کاربران است به این معنی که پیشنهاد شده هزینه حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان که مطابق با فرمول شورای رقابت محاسبه می‌شود، از کاربران دریافت شود. از سوی دیگر، کاربران تا سقف این مبلغ می‌توانند در شبکه داخلی مکالمه داشته باشند و مبلغ اضافه بر این در قبض مشترکان محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نگهداری و توسعه شبکه مخابراتی کشور نیازمند پرداخت هزینه است و از این جهت شرکت مخابرات ایران خواستار افزایش نرخ نگهداری شبکه است. علاوه بر این، در صورتی که با دریافت حق نگهداری شبکه موافقت شود، حق اشتراک خط تلفن حذف خواهد شد.

ملک‌جعفریان با بیان اینکه هزینه‌های مخابراتی در ۱۴ سال گذشته بالانس نبوده و لزوم توسعه همگون زیرساخت‌ها و متعادل شدن قیمت‌ها احساس می‌شود، گفت: برای مثال شرکت برق نسبت به سال ۶۸، ۱۷۰۰ درصد افزایش تعرفه داشته و سایر شرکت‌های خدمات‌رسانی نیز با توجه به افزایش هزینه‌ها، افزایش تعرفه‌ داشته‌اند اما در مخابرات این افزایش صورت نگرفته است.

مدیر مخابرات منطقه تهران گفت: وزارت ارتباطات در دولت جدید قول مساعد برای حل مشکل و اصلاح تعرفه‌های مخابراتی داده است و امیدواریم بتوانیم با یک عدد منطقی شاهد افزایش هزینه‌های نگهداری شبکه باشیم.

ملک‌جعفریان، متوسط درآمد از هر مشترک خط ثابت در تهران را ۸۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به هزینه بالای نگهداری هر خط در صورتی که بدهی یک مشترک در دو دوره پرداخت نشود، خط وی قطع خواهد شد. همچنین در صورتی که مشترکی بیش از ۸۰ هزار تومان قبض پرداخت نشده داشته باشد، ارتباط وی مطابق با سازمان تنظیم مقررات حذف می‌شود.

مدیر مخابرات منطقه تهران ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در کل شبکه مخابرات طی پنج سال آینده نوسازی انجام دهیم، نیاز به ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم.

ملک‌جعفریان افزود: در سال گذشته مخابرات از سرقت سیم مسی و تجهیزات مخابراتی ۱۸ میلیارد تومان متضرر شده است که در این زمینه جلساتی با نیروی انتظامی داشته‌ایم و یک شبکه قضایی نیز به بحث‌های مربوط به سرقت‌های مخابراتی اختصاص یافته است.

وی در مورد وجود انحصار در استفاده از امکانات مخابراتی و اعتراض شرکت‌های اینترنتی از در اختیار قرار نگرفتن این تجهیزات گفت: هم‌اکنون در تهران دو میلیون و ۳۰۰هزار مشترک باند پهن وجود دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک، شرکت‌های FCP از فضای مخابراتی ما استفاده می‌کنند. مسئله انحصار به هیچ عنوان واقعی نیست بلکه مخابرات در یک فضای مشارکتی به شرکت‌ها سرویس می‌دهد. هم‌اکنون انتقال پرسرعت به اپراتورهای موبایل و ارتباط سیم مسی برای شبکه‌هایی مانند شبکه شاد توسط مخابرات انجام می‌شود. همچنین تمامی پلتفرم‌های ویدئویی از زیرساخت‌های مخابراتی استفاده می‌کنند.

مدیر مخابرات منطقه تهران گفت: ما علاقه‌مند به توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری نیز هستیم تا بتوانیم اینترنت با سرعت یک گیگابیت در ثانیه به مشترکان عرضه کنیم. هم‌اکنون حدود ۸۰هزار کاربر از اینترنت روی فیبر در تهران استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه عملیات فیبرکشی سخت بوده و شهرداری نیز مجوزهای لازم را نمی‌دهد، اجرای فیبرکشی با مشکلاتی روبروست اما امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری و اصلاح تعرفه‌ها، بتوانیم شبکه زیرساخت شهری را نیز توسعه داده و سرویس فیبر را برای کاربران ارائه کنیم.

وی در مورد وضعیت سرویس VDSL نیز گفت: هم‌اکنون ۵۷هزار کاربر در سطح استان از اینترنت VDSL استفاده می‌کنند و در صورتی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، می‌توانیم این فناوری را به شکل جدی‌تری دنبال کنیم اما هم‌ اکنون هزینه‌های رایج را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و باید به سمت نوسازی شبکه با افزایش حق نگهداری برویم.

ملک‌جعفریان درباره تأخیر زمان رانژه خطوط اینترنت در مراکز مخابراتی نیز گفت: در برخی مراکز با انباشت رانژه مواجه هستیم و مشکلاتی از این بابت وجود دارد که با هماهنگی رگولاتوری امیدواریم تا طی یک سال آینده زمان رانژه در این مراکز مخابراتی به روز شود اما این موضوع نیز هزینه‌های سنگین دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا