تجارت

ارتباط جشنواره «تجسمی فجر» با «اقتصاد هنر» چیست؟/ نقش گالری‌ها

دبیر رشته نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است اگر گالری‌ها با جشنواره «تجسمی فجر» همراه شوند اتصالی میان جامعه تجسمی و جشنواره ایجاد می‌شود که به رونق اقتصاد هنر می‌انجامد.

امیر طهماسبی دبیر رشته نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره نحوه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ناظم نیوز گفت: تابه‌حال این رویداد به دو شکل مختلف برگزار شده است. در دوره‌هایی رشته‌ها به‌صورت جداگانه داوری و آثار به نمایش گذاشته شدند و در دوره‌های دیگری یک هیأت داوران تمام آثار رشته‌های مختلف را در کنار هم داوری و انتخاب کردند. در چنین رویکردی معمولاً آثاری که جدیدتر هستند مورد توجه قرار می‌گیرد و رشته‌هایی مانند خوشنویسی و نگارگری چندان دیده نمی‌شدند.

وی بیان کرد: اینکه رشته‌های مختلف به‌صورت جداگانه داوری شوند امتیازاتی دارد؛ در همه جای دنیا بعضی از گرایش‌های هنری به طور مستقل بررسی می‌شوند، مثلاً موسیقی کلاسیک نمی‌تواند در کنار پاپ و جاز بررسی شود. وقتی رشته‌ها از یکدیگر مجزا هستند می‌توان آنها را بهتر بررسی کرد و به این ترتیب هنرمندان انگیزه بیشتری برای مشارکت دارند، چراکه می‌دانند اقبال دیده شدنشان بیشتر است.

طهماسبی در ادامه توضیح داد: به نظر من علاوه‌بر هنرمندانی که در فراخوان جشنواره شرکت می‌کنند باید از هنرمندان تراز اول که معمولاً در جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنند، دعوت به عمل آورد تا آثار آن‌ها نیز در جشنواره حضور پیدا کنند. در این بخش می‌توان بدون جدا کردن رشته‌ها همه آثار را در کنار هم قرار داد و به این ترتیب آن رویکردی که به آن شیوه جهانی نزدیک‌تر است قابل اجراست. در این شیوه، علاوه بر بخش رقابتی یک بخش مدعو نیز وجود دارد که اگر به صورت مستمر و در همه سال‌ها برگزار شود این امکان را فراهم می‌کند که کارهای حرفه‌ای هنرمندان در کنار یکدیگر دیده شده و بررسی شوند.

ارتباط جشنواره «تجسمی فجر» با «اقتصاد هنر» چیست؟/ نقش گالری‌ها

وی تصریح کرد: به همین دلیل است که جشنواره‌ها نمی‌توانند برآورد فعالیت یک ساله هنر را در یک رشته نشان دهند، زیرا هنرمندانی هستند که اصولاً در رویدادها شرکت نمی‌کنند.

دبیر رشته نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در عین حال، برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر ذاتاً رویداد مثبتی است زیرا کمک می‌کند که هنرمندان جوان دیده شوند و آن‌ها می‌توانند آثار خود را به رقابت بگذارند.

وی با اشاره تأثیر مثبت ارتباط جشنواره فجر با اقتصاد هنر، گفت: در همه جای دنیا آثار تجسمی توسط گالری‌ها فروخته می‌شوند و معرفی آن‌ها نیز توسط گالری‌ها است. اگر گالری‌های کشور به شکلی با جشنواره همراه شوند اتصالی میان جامعه تجسمی و جشنواره ایجاد می‌شود. همچنین هنرمندانی که در جشنواره شرکت کرده‌اند و کارشان خوب است می‌توانند بخت نمایش آثار خود در گالری‌ها را پیدا کنند. این مسأله می‌تواند به اقتصاد هنر نیز کمک کند. وقتی اثر هنری فروخته شود هم انگیزه به هنرمند می‌دهد و هم باعث می‌شود بتواند کارش را ادامه دهد.

این هنرمند درباره مخاطبان جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: متأسفانه مخاطب عام چندان با رویدادهای هنری ارتباط ندارد، مگر آنکه بازدیدهایی از جانب مدارس و دانشگاه‌ها تدارک دیده شود. معمولاً این رویدادها مخاطب خاصی دارد که خودشان هم در فضای هنری فعال هستند. بنابراین معرفی جشنواره در رسانه‌ها می‌تواند مؤثر باشد. البته به شکلی که یک برنامه خاص برای جشنواره در نظر گرفته شود که نمایشگاه را به مردم نشان دهد و آنها را برای بازدید از نزدیک جلب کند تا مردمی که فعالیت هنری ندارند نیز با این فضا آشنا شوند.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مرحله فراخوان است و هنرمندان تا ۱۲ دی ماه فرصت دارند تا آثار خود را به نشانی fajrtajasomi.ir ارسال کنند. نمایش آثار این جشنواره ۱۵ بهمن ماه آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا