اقتصادیبازرگانی

اخلاق تجارت از دلایل ناکامی در صادرات محصولات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با انتقاد از برخی بازرگانان در زمینه صادرات محصولات بی کیفیت ایرانی گفت: رعایت نشدن اخلاق تجارت یکی دیگر از دلایل ناکامی کشور در صادرات محصولات است.

ناظم نیوز: مهرداد سعادت دهقان امروز در رویداد یکشنبه‌های صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: حجم صادرات کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۶۹ میلیارد دلار و حجم واردات این کشور از دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱۹ میلیارد دلار بوده است که ۸۵ درصد از این میزان توسط بخش خصوصی انجام شده است.
وی بیان کرد: سهم ایران از صادرات به کشور ترکیه ۲ میلیارد دلار است که ۱.۲ میلیارد دلار آن مربوط به صادات گاز می‌شود.
دهقان با تاکید بر اینکه بعد از پاکستان، ترکیه دومین کشوری است که ایران در آن پتانسیل صادراتی دارد، اظهار داشت: از ۲۱۹ میلیارد دلاری که ترکیه اقدام به واردات کالا از دنیا کرده است، ۱۵ میلیارد دلار آن می‌توانست از ایران صورت گیرد که این امر متاسفانه اتفاق نیفتاده است.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: رعایت نکردن اخلاق تجارت توسط خصوصی ها و دولتی ها معضل اصلی صادرات ایران است.
این فعال اقتصادی گفت: رعایت نشدن اخلاق تجارت یکی دیگر از دلایل ناکامی ایران در صادرات محصولات است. در اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اقدامات ترویجی برای فرهنگ سازی در زمینه اخلاق تجارت اجرایی کردیم؛ به گونه‌ای که با دو دانشگاه بزرگ کشور در این زمینه تفاهم نامه‌های مشترک به امضا رساندیم.
وی با انتقاد از برخی بازرگانان در زمینه صادرات محصولات بی کیفیت ایرانی، گفت: مشاهده شده است که کالای ایرانی که به بازارهای جهانی صادر می‌شود، بعد از مدتی دچار افت کیفیت شده و این امر موجب می‌شود که به راحتی بازار را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.
دهقان با اشاره به تجربه خوب صادراتی ایران با کشورهای قطر و عراق، افزود: در زمینه صادرات خوب وارد می‌شویم، ولی در ادامه به دلیل رعایت نکردن اخلاق تجارت موفق نیستیم و این امر جای تامل دارد. تصمیم های آنی در حوزه صادرات نیز یکی دیگر از معضلات صادرات و تجارت است.
رشد ۳۳ درصدی صادرات کشور ترکیه در دوران کرونا
دهقان گفت: کشور ترکیه در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ رکورد صادرات خود را در اوج کرونا شکست و حجم صادرات آن در این مدت ۵۳ میلیارد دلار برآورد شد. این میزان در چهار ماه اول سال ۲۰۲۱ به ۶۹ میلیارد دلار رسید که رشد ۳۳ درصدی داشت.
وی یادآور شد: در صورتی که ما در سال ۹۹، ۳۷ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات داشتیم و با کشور ترکیه در این زمینه فاصله بسیار داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا