اقتصادیتولید و تجارت

اخذ مجوز QRCODE برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی الزامی است

ناظم نیوز:  هفدهمین نمایشگاه تخصصی گیاهان دارویی و صنایع وابسته همزمان با هفدهمین نمایشگاه گلخانه، باغبانی، گل و گیاه و تجهیزات وابسته از 15 تا 18 آذرماه 1401در مرکز نمایشگاه های بین المللی شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از DA1news، نمایشگاه های مذکور روز سه شنبه پانزدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان فارس با حضور 110 شرکت کننده داخلی و نمایندگانی از شرکت های خارجی آغاز و روز جمعه 18 آذر به کار پایان خواهد داد.
این نمایشگاه در سه سالن نمایشگاهی و یک سالن آموزشی برگزار شد، و فعالین و بهره برداران استان فارس و دیگر استانهای کشور با حضور در این نمایشگاه از دستاورها، نوآوری های شرکت ها و تولید کنندگان مختلفی که در غرفه های مختلف حضور داشتند و همچنین پنل های آموزشی که توسط اساتید و کارشناسان خبره مورد استقابل قرار گرفت.
لازم به ذکر است که این نمایشگاه از استقبال چشمگیر خانواده ها و عموم مردم استان نیز برخوردار بود.
از این رو با حسین بامداد مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت و گوی انجام شد که در ادامه می خوانیم:
حسین بامداد، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در خصوص آماده سازی این نمایشگاه گفت: ما از حدود دوماه پیش از طریق پیامک و شبکه اطلاع رسانی بین سازمان ها به فعالین و دست اندرکاران و تولید کنندگان در حوزه گیاهان گلخانه ای و تجهیزات وابسته در سطح استان و همچنین 11 استان جنوبی شروع به فعالیت کردیم و این روند اطلاع رسانی تا روزهای منتهی به افتتاح نمایشگاه همچنان ادامه داشت.
حسین بامداد در ادامه افزود: از این رو شاهد حضور پررنگ در همه بخشهای مورد نظر در نمایشگاه بودیم و این استقبال در بخش تجهیزات، گیاهان دارویی و همچنین گلخانه های شیشه ای را شاهد بودیم و همچنین باید گفت که امسال نسبت به سال گذشته استقبال بیشتری از نمایشگاه و غرفه های مختلف صورت گرفت و باید اضافه کنم که حضور خانواده ها و بازدید آنها نیز از دیگر مواردی است که با وجود هوای سرد در نمایشگاه پررنگ بود.
حسین بامداد، افزود: برای اولین بار حضور فعالین در بخش گلخانه های شیشه ای یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره از نمایشگاه بود که مورد استقبال بهره برداران قرار گرفته چرا که گلخانه های شیشه ای هم به لحاظ مصرف انرژی و هزینه، مقرون به صرفه است.
وی در مورد یکی از فعالیت های سازمان نظام مهندسی کشاورزی در موضوع عضویت فعالین و بهره برداران گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس حدود 17 هزار عضو دارد و 12 هزار بهره بردار که در بخشهای مختلف کشاورزی اعم از گلخانه و دام، طیور و دیگر بخشهای کشاورزی می باشند و به این بخش ها باید سم فروشی ها، داروخانه هاو کلینیک های گیاه پزشکی را هم باید اضافه کرد.
حسین بامداد، درباره صدور مجوز QRCODE و چگونگی دریافت این مجوز در ادامه گفت: دریافت این مجوز برای زارعین و واحد های گلخانه و صادرکنندگان محصولات کشاورزی طی دو سه ماه گذشته الزامی شده است.
وی ادامه داد: برای این مهم، آن دسته از بهره برداران و فعالین صادرکننده محصولات کشاورزی، باید از قبل از زمان کاشت محصول، یک کارشناس به عنوان مدیر و مشاور فنی که از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی معرفی میشود باید در روند تولید حضور داشته باشد تا بتواند تمام گزارش های تولید را برای کشور مقصد رصد و کارشناسی کرده و در سامانه بارگزاری کند تا با استانداردهای مورد نظر مطابقت داده شده و در سامانه سما تمامی مراحل گواهی سلامت محصول انجام شود تا در نهایت یک محصول QRCODE دار و سلامت محور در چرخه صادرات قرار بگیرد.
وی در ادامه در مورد تعداد صدور این مجوز در استان فارس اظهار داشت: در استان فارس تا امروز بالغ بر 50 مجوز در رابطه QRCODE را انجام و صادر شده و می توان گفت که اکثر فعالین و بهره برداری محصولات کشاورزی از این مجوز اطلاع کامل را دارند و باید اضافه کنم که که خوشبختانه در تمامی شهرهای استان فارس دفاتر نظام مهندسی کشاورزی دایر و فعال بوده و بهره برداران به طور مرتب پیگیر این مجوز و چگونگی اخذ QRCODE قبل از شروع کشت هستند.
وی در ادامه گفت: با رایزنی های انجام شده با معاونت سازمان جهاد کشاورزی کشور برای آن دسته از بهره بردارانی که محصولاتشان تا دو هفته قبل آماده برداشت بودند در فرآیند صدور مجوز QRCODE نیز حمایت هایی انجام شده است.
مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی فارس ادامه داد: ما امیدوارم که خود بهره برداران نیز از این موضوع استقبال بیشتری کرده تا در روند صادرات محصول با مشکل صادرات مواجه نشوند.
حسین بامداد درباره دوره های آموزشی روند و چگونگی اخذ مجوز QRCODE گفت: در هیمن نمایشگاه 8 دوره آموزشی گوناگون به صورت رایگان برگزار شد که یکی از این دوره های نیز دروه های آموزشی فرآیند صدور QRCODE و الزام نسخه نویسی بود که در مورد استفاده از سم کشاورزی معتبری که از فروشگاه های دارای مجوز است که از استقبال خوب و چشمگیر بهره برداران نیز مواجه شده است.
در مورد الزام نسخه نویسی دارو، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی فارس افزود: بهره برداران در نظر داشته باشند که اگر قرار باشد که سمی در گلخانه استفاده کنند، حتمن در مورد نسخه های دریافت شده توجه ویژه ای داشته باشند برای این مهم بهره برداران به کلینیک های گیاه پزشکی دارای مجوز معتبر استان مراجعه کرده تا از الزامات آن نسخه مطمئن باشند در مرحله بعد برای دریافت سم به داروخانه های گیاه پزشکی مراجعه کنند، چرا که بعد از استفاده این سموم و برداشت محصول با مشکل مجوز صادرات مواجه نشوند.
وی ادامه داد: همچنین باید اضافه کنم که در این دوره از نمایشگاه ، دوره های آموزشی فرآیند صدور پروانه گلخانه و همچنین دوره انرژی های خورشیدی برای سازه های گلخانه، سیستم های گرمایشی مورد استفاده در گلخانه ای از دیگر دوره ها بود که میتوان نام برد.
وی در ادامه افزود: در پایان این دوره های آموزشی به فعالان و شرکت کنندگان در این دوره ها مدارک و گواهی حضور از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی صادر شد که این گواهی های برای فرآیند رتیه بندی این عزیزان، مهم و معتبر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا