اقتصادی

اختصاص ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال برای مقابله با گردوغبار

برخلاف برخی اظهار نظرهای غیر صحیح، دولت در سال گذشته برای مهار کانون‌های گردوغبار ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال تخصیص داده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه‌وبودجه، از اواخر سال ۱۳۹۶ و با توجه به تشدید پدیده گردوغبار، اقدامات اجرایی به‌منظور مهار و مدیریت کانون‌های داخلی منها گردوغبار، در قالب ردیف متفرقه‌ای از محل منابع صندوق توسعه ملی آغاز شد.

بنابر این گزارش طی مهروموم‌های ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹ جمعاً مبلغ ۲۴ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال اعتبار، تحت عنوان «مقابله با پدیده گردوغبار و تأثیر آن بر شبکه‌های برق»، پرداخت شده است. در این راستا حدود ۷۵% این منابع صرف اقدامات و عملیات پیشگیرانه، مقابله‌ای و احیای عرصه‌ها و کانون‌های منها گردوغبار و الباقی نیز به‌منظور تقویت و بهسازی شبکه انتقال و توزیع برق شده است.

در این خصوص و با توجه به وسعت، شدت و پراکنش جغرافیایی کانون‌های گردوغبار و همچنین محدودیت‌های ادافیکی حاکم بر این کانون‌ها، نوع مداخلات مورد نیاز عمدتاً در قالب اقدامات احیایی، لایروبی انهار و بهسازی مسیل‌ها و مرطوب‌سازی کانون‌ها از طریق احداث کانال‌های انتقال آب تعریف و اجرا شده‌اند. به‌نحوی که تا پایان سال ۱۳۹۹ مجموعاً ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار هکتار عملیات احیایی و مراقبت و نگهداری و ۶۴۴ هزار مترمکعب عملیات لایروبی، احداث و اصلاح مجاری انتقال و هدایت آب به کانون‌های بحرانی توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط انجام شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز در قالب ردیف متفرقه (ردیف ۸۳-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ قانون بودجه کشور)، مبلغ سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال جهت ادامه و توسعه اقدامات مورد اشاره، در نظر گرفته شده بود که تا پایان سال نیز مبلغ ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال (حدود ۷۱ درصد) تخصیص داده شده است، با این مبلغ در سطحی بالغ‌بر ۱۱۰ هزار هکتار عملیات کنترل و تثبیت کانون‌های داخلی گردوغبار و مراقبت و نگهداری در محدوده ۲۱ استان کشور انجام شده است.

شایان ذکر است برای سال جاری (۱۴۰۱) نیز با عنایت به اهمیت موضوع و تشدید دامنه خشک‌سالی‌ها و درنتیجه پیش‌بینی شدت یافتن این پدیده و حتی توسعه جغرافیایی آن، اعتباری معادل ۳ هزار و۱۶۳ میلیارد ریال در قالب ردیف متفرقه (ردیف ۸۳-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ قانون بودجه کشور)، جهت حفظ و نگهداری پروژه‌های سنواتی و تداوم و توسعه اقدامات مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

گفتنی است اخیراً در برخی اظهار نظرهای غیر صحیح عنوان شده بود دولت از بودجه سال گذشته اعتبارات مربوط به مقابله با ریزگردها را حذف کرده حال‌آنکه همچنان این اقدامات در جریان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا