تجارت

اجرای عملیات نخستین باغ راه گردشگری شرق کشور در گناباد 

گناباد ـ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: طرح احداث باغ راه محور گردشگری قنات قصبه گناباد به عنوان نخستین باغ راه گردشگری شرق کشور در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، رسول صنوبری شامگاه یکشنبه در نشست خبری در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد اظهار کرد: طرح احداث باغ راه محور گردشگری قنات قصبه گناباد به عنوان نخستین باغ راه گردشگری شرق کشور در حال اجرا است و با صرف اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با بیان اینکه این طرح به عنوان یکی از زیرساختهای مهم توسعه گردشگری اثر جهانی قنات قصبه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است، گفت: این طرح سه هزار و ۲۰۰ متر طول دارد که تاکنون ۴۰۰ متر طراحی انجام شده و یا در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت در ابتدای امسال به استان خراسان رضوی قرار شده است تا ۳۰۰ میلیارد ریال تا پایان دولت سیزدهم به آن اختصاص یابد، افزود: از این میزان در مرحله نخست ۱۵۰ میلیارد ریال مصوب شد و در نهایت ۴۵ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

صنوبری با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۵۰ نفر گردشگر از استان‌های مختلف از قنات قصبه بازدید می‌کنند، گفت: ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهانی یونسکو نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی به گناباد داشته است به طوری که فقط در ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۶۰ گردشگری خارجی از کشورهای مختلف دنیا از این اثر جهانی بازدید کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با بیان اینکه از زمان آغاز ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهانی در سال ۱۳۹۵ تا کنون در مجموع ۵۰ میلیارد ریال برای اجرای محوطه سازی، استحکام بخشی و توسعه زیرساختها و بازسازی بناهای جانبی این اثر جهانی اختصاص یافته است، تصریح کرد: برای آنکه یک اثر مهم مانند قنات قصبه بیشتر منجر به رونق اقتصادی منطقه شود باید همه بخش‌ها اعم از دولتی و خصوصی در کنار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساختهای گردشگری برای ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، اظهار کرد: علاوه بر وجود چهار هتل و میهمانپذیر در شهرستان گناباد، ۱۵ اقامتگاه بوم گردی تا کنون در این شهرستان ایجاد شده و ۵ اقامتگاه دیگر هم در دست احداث است.

گفتنی است قنات جهانی قصبه گناباد با سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به عنوان قدیمی و عظیم‌ترین قنات کشور یکی از شاهکارهای تاریخ تمدن بشر در تأمین آب به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از سال ۱۳۹۵ به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا