آموزش و پرورش

اجرای طرح نماد با هدف مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های مهم در آموزش و پرورش بر اساس راهکارهای سند تحول، همین برنامه ملی نماد با هدف مراقبت از آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش ناظم نیوز، جلسه بررسی و نحوه اجرای برنامه ملی نماد و انطباق آن با سند تحول بنیادین با حضور مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و مسئول بازنگری سند تحول بنیادین برگزار شد.

در ابتدای جلسه مسعود شکوهی ضمن تبریک میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: بهانه تشکیل جلسه برنامه نماد است در سال‌های اخیر بر اساس پیچیدگی‌هایی که در جامعه در حوزه اجتماعی و فرهنگی و به ویژه خانواده‌ها به وجود آمده است بهانه‌ای شده است تا برای جوانان و نوجوانان آسیب پذیری بیشتری پیش بیاید.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها و شواهد موجود دلایل این مخاطرات به عدم آگاهی لازم برای مواجه با این آسیب‌ها بر می‌گردد که هر چقدر این آسیب‌ها آموزش داده شود می‌تواند در کاهش آن مؤثر باشد.

شکوهی گفت: یکی از برنامه‌های مهم و محوری در آموزش و پرورش بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین و زیر نظام‌ها و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند همین برنامه ملی نماد است.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اهداف این برنامه گفت: بیش از ۵ سال این برنامه اجرا شده است که در آن به دنبال مدیریت و کاهش آسیب‌های روانی – اجتماعی و ارتقا توانمندی‌های های روانی اجتماعی و مهمتر از همه سلامت روان هستیم.

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم تا دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا دسترسی سریعی را به خدمات ارتقایی و تخصصی مشاوره‌ای که از سمت مدارس ارائه می‌شود، داشته باشند.

شکوهی ادامه داد: نظام جامع راهنمایی و مشاوره نیز در سال جاری به تصویب رسید و با ابلاغ وزیر محترم برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است که می‌تواند مکمل و پشتیبان خوبی برای برنامه ملی نماد باشد و بالعکس.

وی گفت: اگر دانش آموزان را به درستی هدایت کنیم بسیاری از آسیب‌ها را می‌تواند کنترل کند. زیرا ما برای آینده دانش آموزان هم باید برنامه داشته باشیم.

حجت الاسلام صادق زاده ضمن تبریک اعیاد و ایام گفت: بسیار خوشحالم که در بحث آسیب‌های اجتماعی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است و بر خلاف گذشته که آسیب‌ها دیده نمی‌شد اکنون به مقابله با آنها می‌رویم. و به طور ریشه‌ای با موضوع مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه آن است که این طرح با هدف تحول در سیستم مدرسه طراحی شده است و در ۲۰ هزار مدارس انجام شده است و این برنامه یک فرآیند تحولی در آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام صادق زاده افزود: اصلاح و ترمیم سند تحول بنیادین در حال انجام است پس در طرح نماد سوال اصلی آن است که چه تغییر و تحولی باید در سند تحول اتفاق بیافتد و دقیق‌تر آنکه این طرح ناظر به کدام بخش‌های سند است، یا مربوط به کدام مسائل در مدارس است و طرح نماد چه نقشی دارد.

وی گفت: در سوال بعدی باید بگوییم این طرح با چه موانعی روبرو بوده و چقدر موفق بوده است و علل ناموفق بودن آن چیست و سیستم‌های بیرونی و درونی آموزش و پرورش به چه میزان می‌توانستند کمک کنند و سند تحول چه کمک‌های می توانسته انجام بدهد که احیاناً انجام نداده و پیشنهاد در این زمینه چیست.

وی ادامه داد: این طرح از منظر مدیران مدارس نیز بررسی خواهد شد و این جلسه بسیار اهمیت دارد زیرا کارشناسان حوزه ستاد که خود مبدع طرح بوده‌اند حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا