نفت و انرژی

آمریکا بازار نفت را نجات داد

ناظم نیوز: قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر واکنش مثبت بازار به کاهش چشمگیر سطح ذخایر آمریکا، برای دومین روز افزایش یافت و معاملات هفته را بدون تغییر چشمگیری به پایان برد.
بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۴۳ سنت معادل ۱.۹۳ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۶۲ سنت معادل ۲.۲ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.
به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو، بازار با کاهش تاریخی سطح ذخایر نفت آمریکا و ضعیف شدن دورنمای بازگشت نفت ایران به بازار روبرو شده است.
با این حال قیمتها با وجود نوسانات روزانه چشمگیری که داشتند هفته گذشته را بدون تغییر چشمگیری به پایان بردند. قیمتها در طول هفته تحت تاثیر فروپاشی مذاکرات وزیران انرژی گروه اوپک پلاس درباره سیاست تولید نفت در ماههای آینده قرار گرفته بودند.
انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنج شنبه نشان داد ذخایر نفت و بنزین این کشور در هفته منتهی به دوم ژوییه کاهش یافته و تقاضا برای بنزین به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسیده که نشانه قوت یافتن اقتصاد است.
استفن برنوک، کارگزار نفت شرکت پی وی ام گفت: گزارش مثبت اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ذخایر نفت و سوخت آمریکا، به بهبود قیمتها کمک کند. روشن است که بازارهای نفت آمریکا با کمبود عرضه روبرو هستند با این حال تنها عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمتها می شود، مهار تهدید جنگ قیمت اوپک پلاس است.
عاملی که رشد قیمتها را محدود کرد، نگرانی از وسوسه شدن اعضای اوپک پلاس برای رها کردن محدودیت تولیدی است که از زمان شیوع همه گیری کووید ۱۹ به اجرا گذاشتند. مذاکرات این گروه به دلیل اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بی نتیجه ماند.
به گفته منابع آگاه در اوپک پلاس، روسیه در تلاش برای میانجی گیری و انعقاد توافق برای افزایش تولید است. کاخ سفید هم روز سه شنبه اعلام کرد دولت آمریکا در سطوح عالی با مقامات کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفت و گو کرده اند.شرکت مشاوره ریستاد انرژی در یادداشتی اعلام کرد جنگهای قیمت معمولا همیشه عمر کوتاهی داشته اند. هیچ کس در بلندمدت برنده نیست. به نفع گروه اوپک پلاس است که در برابر امارات متحده عربی و تولیدکنندگان طرفدار افزایش تولید اندکی انعطاف نشان داد تا در چارچوب توافق اندکی بیشتر تولید کنند.
شیوع جهانی کرونای دلتا و نگرانیها نسبت به تضعیف روند احیای اقتصاد جهانی عامل دیگری بود که هفته گذشته قیمتها را تحت فشار نزولی قرار داد.اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین دورنمای ماهانه خود پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۶۸ دلار و ۷۸ سنت و وست تگزاس اینترمدیت به ۶۵ دلار و ۸۵ سنت می رسد. همچنین پیش بینی این آژانس از قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی آینده ۶۶ دلار و ۶۴ سنت و وست تگزاس اینترمدیت ۶۲ دلار و ۹۷ سنت است. این قیمتها با انتظار برای ادامه روند احیای تقاضا نسبت به گزارش ژوئن این آژانس بالاتر پیش بینی شده اند.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ۹ ژوییه، با چهار حلقه افزایش، به ۴۷۹ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا