تجارت

آلبوم موسیقی «با هم» به یاد غلامعلی پورعطایی منتشر می‌شود

آلبوم موسیقی «با هم» به آهنگسازی و تنظیم برزو امیری و خوانندگی حمید خزاعی با تقدیم به غلامعلی پورعطایی دوتار نواز و خواننده موسیقی خراسان منتشر می‌شود.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، آلبوم موسیقی «با هم» به آهنگسازی و تنظیم برزو امیری و خوانندگی حمید خزاعی شامل ۵ تصنیف و دو قطعه موسیقی خراسانی است که به زودی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر می‌شود.

برزو امیری آهنگساز این آلبوم در خصوص روند شکل‌گیری این اثر گفت: آلبوم موسیقی «با هم» متعلق به ۱۰ سال پیش است که شامل تصانیفی چون «بیا با هم» با شعری از مولانا، «دریا دل» و «افلاکیان» با شعری از رهی معیری، «نسیم صبحگاهی» با شعری از حافظ در ژانر موسیقی ایرانی و دو قطعه محلی خراسانی همچون «نوایی نوایی» و «زلفا یارم» است که با تنظیم جدید ارائه می‌شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که قطعه «نوایی نوایی» با نام مرحوم پورعطایی پیوند خورده، تصمیم گرفتم با پرداختن به موسیقی خراسان این آلبوم را به ایشان تقدیم کنم.

امیری با اشاره به پرداختن و توجه به موسیقی خراسانی افزود: شاخه اصلی کار من موسیقی سنتی است، اما متأسفانه به خاطر اینکه درشرایط کنونی این سبک از موسیقی مخاطب ندارد، تمرکزم را روی موسیقی محلی گذاشتم و سعی کردم به همه موسیقی‌های مناطق ایران در کنار موسیقی منطقه خودم؛ کرمانشاه بپردازم به طوری که با تشکیل گروه «ترنگ» از سال ۱۳۸۴ در همه اجراهایم یک بخش را در کنار موسیقی ایرانی به موسیقی محلی اختصاص دادم که با تنظیم‌های خودم آنها را به مخاطبانمان ارائه می‌دهم.

آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم موسیقی «با هم» با بیان اینکه قطعات خراسانی نیز با صدای حمید خزاعی در این اثر اجرا شده‌اند، در خصوص عدم لزوم حضور خواننده خراسانی در اجرای این آثار گفت: کارهای محلی مخصوصاً خراسانی وقتی توسط خواننده‌ها بازخوانی می‌شوند، به‌واسطه دارا بودن کلام فارسی خیلی زیاد پای‌بند به لهجه نیستند و هر خواننده‌ای می‌تواند آنها را به راحتی اجرا کند. البته من در این آلبوم سعی کردم به‌واسطه حضور سازهای محلی خراسان همچون دوتار؛ لحن خراسانی را در موسیقی‌ام داشته باشم که در این ۲ قطعه هادی پورعطایی پسر مرحوم غلامعلی پورعطایی به اجرا پرداخته است.

این آهنگساز با اشاره به عدم انتشار این اثر طی ۱۰ سال گذشته بیان داشت: به دلیل نبود اسپانسر؛ انتشار این آلبوم به تعویق افتاد که خوشبختانه با همکاری و حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری هم اکنون در مرحله انتشار هستیم، هر چند که در شرایط کنونی به‌واسطه عدم قانون کپی رایت، هنرمندان دیگر آلبومی منتشر نمی‌کنند و به تولید و انتشار تک آهنگ روی آورده‌اند و شاید تنها دلیل انتشار یک آلبوم موسیقی رزومه کاری است، اما با این وجود همه ما بایستی برای ارتقا فرهنگ و هنر، موسیقی‌هایی با اشعار مناسب تولید کنیم که بتوانیم گوش مردم را به شنیدن موسیقی خوب عادت دهیم؛ مسئله‌ای که متأسفانه در حال از بین رفتن است.

برزو امیری در پاسخ به این پرسش که چه فاکتورهایی را برای ساخت قطعات آلبوم «با هم» برای توجه نسل کنونی به موسیقی ایرانی در نظر گرفته‌اید، اظهار داشت: من در تمامی آثارم سعی می‌کنم تصانیفی را برای ساخت در نظر بگیرم که به لحاظ شعر و ملودی و تنظیم، ریتمیک و عامه‌پسند باشند و ضمن بهره‌مندی از سازهای غربی در کنار سازهای ایرانی، ترکیبی جدید و به روز را از موسیقی ایرانی ارائه می‌دهم. اما در آلبوم موسیقی «با هم» دست به ساختار موسیقی سنتی نزدم، به گونه‌ای که فرم سنتی خودش را دارد و حتی آنسامبل کاملاً سنتی و تنظیم‌ها به صورت اونیسون هستند.

این آهنگساز در مورد بهره‌مندی از سازهای محلی که در حال فراموشی هستند در آثارش گفت: سازهای منطقه کردستان و بسیاری سازهای مناطق دیگر یا کاملاً از بین رفته‌اند و یا در روستاهای دوردست نواخته می‌شود که کم کم در حال از بین رفتن هستند. این سازها کاملاً با رپرتوار موسیقی محلی نواخته می‌شوند و ما در مقام آهنگساز کارهای زیادی می‌توانیم برای حفظ آنها انجام دهیم، از جمله ساخت و تنظیم قطعاتی برای آنها و پیدا کردن نوازنده و سازنده ساز، اما اسپانسر حرف اول را می‌زند و از آنجایی که ما هیچ حامی مالی نداریم یک تنه نمی‌توانیم این کارها را انجام دهیم.

خالق آلبوم موسیقی «با هم» در خصوص استفاده از موسیقی نواحی در ساخت موسیقی دستگاهی بیان داشت: من معتقدم که موسیقی نواحی در همه ابعاد موسیقی دستگاهی وجود دارد از تصانیف گرفته تا آوازها و گوشه‌ها؛ بنابراین جز جدانشدنی از موسیقی دستگاهی است.

بروز امیری همچنین درباره شناخت مردم از موسیقی بومی نیز گفت: متأسفانه مردم شناخت خوبی از موسیقی‌های همه اقوام ندارند، یعنی آذری زبانان ممکن است شناخت خوبی از موسیقی خراسان نداشته باشد و برعکس چرا که سیستمی نبوده که این موسیقی‌ها را معرفی کند و همین مسئله باعث عدم شناخت مردم شده و این در حالی است که بسیاری از موسیقی‌های محلی، شاد و ریتمیک و دارای اشعاری غنی و با محتوا هستند و اگر به آنها بها داده شود هم سطح این ژانر از موسیقی و هم موسیقی سنتی‌مان بالا می‌رود. البته طی سال‌های اخیر با پرداختن بسیاری هنرمندان از جمله خود من تا حدی برخی موسیقی‌های مناطق ایران بیشتر شنیده شده‌اند.

آلبوم موسیقی «با هم» به آهنگسازی و تنظیم بروز امیری و خوانندگی حمید خزاعی شامل قطعاتی چون ساز و آواز، تصنیف افلاکیان و دریا دل با شعری از رهی معیری، بیا با هم با شعری از مولانا، نسیم صبحگاهی با شعری از حافظ، نوایی نوایی و زلفا یارم است که در آن نوازندگانی چون برزو امیری: کمانچه و دف، محمدرضا اصغری: سنتور، سجاد سقایی: عود، هادی پورعطایی: دوتار، مجید علیزاده: تنبک، محمد موسوی: تار، در کنار هم‌خوانانانی چون مریم نیک‌بین، ثمین مهرپویان، بیتا همدانی، بهرخ شورورزی، برزو امیری، مجید علیزاده، محمدرضا اصغری به اجرای قطعات پرداخته‌اند.

این آلبوم به زودی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری در بازار موسیقی منتشر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا