راه و مسکن

آغاز طرح راهداری زمستانی از نیمه آبان ماه

معاون سازمان راهداری با اعلام آغاز راهداری زمستانی امسال از نیمه آبان ماه گفت: این آمادگی در اقدامات انجام شده راهداران طی بارش برف روزهای گذشته در کوهپایه‌های البرز نشان داده شد.

به گزارش خبرگزاری ناظم به نقل از سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای، رضا اکبری از آغاز طرح راهداری زمستانی از نیمه آبان ماه خبر داد و افزود: همچنین برای نخستین بار، هواشناسی جاده‌ای استفاده از داده‌ها و مدل‌های پیش بینی وضعیت جوی موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی ملی و بین المللی معتبر را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم در سال‌های آینده سامانه‌های ملی با قابلیت‌های سامانه‌های بین المللی فراهم شده و در دسترس قرار گیرند.

اکبری درباره چگونگی و جزئیات تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی اظهار داشت: برای زمستان امسال پیش بینی‌ها حاکی از این است که بارش‌های بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم، از این رو آغاز طرح راهداری زمستانی و تشکیل قرارگاه را از ۱۵ آبان ماه (دو هفته زودتر از سال گذشته) شروع کردیم و آمادگی نیروهای خود را در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دادیم.

وی افزود: با آماده سازی ۱۰۵۵ باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار ۱۲۰۰۰ راهدار و ۹۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی به استقبال نگهداری زمستانی می‌رویم و یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که نیروهای راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظه‌ای بر اساس مدل‌های پیش بینی موجود تجهیز کردیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، همچنین خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته همه تحلیل‌ها و ارزیابی‌های هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی می‌شد اما برای امسال برای جاده‌ها و محورهای مواصلاتی می‌توانیم با بهره گیری از داده‌ها و نرم‌افزارهای جدید از وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف و جاده‌ها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب مطلع شویم.

اکبری با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم با استفاده از سامانه‌ها یا نرم افزارهای قدرتمند هواشناسی داخلی این کار را انجام دهیم، ادامه داد: هواشناسی جاده‌ای فرایندی است که طی چند سال گذشته در کشورهای مختلف انجام می‌شود و با بررسی و ارزیابی پارامترهایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و وضعیت بارش، تحلیل‌ها را انجام می‌دهند که می‌توانم به عنوان مثال بگویم در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام دهیم تا ضمن جلوگیری از این پدیده برف روبی را بهتر انجام دهیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم در راستای مدیریت عملیات و اپراتوری برف روبی و همچنین تحلیل هواشناسی جاده‌ای با استفاده از نرم‌افزارهای موجود به تعدادی از راهداران در رده‌های مختلف داده شده و برای سایرین نیز در حال اجراست، گفت: با استفاده از هواشناسی جاده‌ای می‌توانیم محدودیت‌های موجود در زمینه نگهداری زمستانی راه‌ها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تا حدی پوشش دهیم و اکیپ‌های عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و … در محورهای مواصلاتی حضور پیدا کنند و بر اساس اولویت و اهمیت تعیین شده برای راه‌ها اقدام لازم برای حفظ جریان تردد در سطح قابل قبول انجام شود.

وی اظهار داشت: در این راستا ضمن استفاده از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی می‌توانیم با استفاده از نرم افزارهای هواشناسی جاده‌ای دقیق‌تر از گذشته از وضعیت آب و هوایی جاده‌ها مطلع شویم و با اقداماتی از قبیل انسداد موقت در زمان طوفان از بسیاری از رخدادها و اتفاقات مانند بسته شدن محورها و گیر کردن مردم در جاده‌ها جلوگیری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا