نقش موسیقی های محلی در توسعه گردشگری منطقه ای
ناظم نیوز: افزایش گردشگری فرهنگی، گردشگری های متنوعی را در زیر مجموعه ی خود توسعه داده و گردشگری موسیقی یکی از مهم ترین دست آورد های گردشگری فرهنگی بوده است.
به گزارش ناظم نیوز، گردشگری مبتنی بر موسیقی به نوعی از گردشگری گفته می شود که در آن گردشگران با هدف تماشا یا مشارکت در فستیوال یا یک اتفاق موسیقیایی به محل خاصی جلب می شوند. در ساده ترین سطح، رویدادها و اجراهای صحنه ای موسیقی تقریبا پای ثابت تمامی گونه های گردشگری فرهنگی هستند.
امروزه نیز بسیاری از کشور ها به جذابیت این نوع گردشگری پی برده اند و با برگزاری رویداد ها و جشنواره های موسیقی سالانه چندین صد هزار گردشگر علاقه مند را جذب می کنند. در این میان کشور ایران با فرهنگ و تمدن غنی خود که قومیت های زیادی را در خود گنجانده، به گونه ای که هر کدام از این اقوام، ارکان فرهنگی خاص خود را دارند که در بطن این ارکان، موسیقی های محلی خودنمایی کرده و می توانند به عنوان یک محصول و جاذبه ی جدید گردشگری معرفی شوند. در بین موسیقی های محلی، موسیقی زیبا و جذاب منطقه ی آذر بایجان ( عاشیقلر) نیز پتانسیل لازم برای توسعه ی گردشگری موسیقی در این منطقه را فراهم کرده است. لذا هدف از نگارش این مقاله این است که به ویژگی های ممتاز و منحصر به فرد فرهنگی یک منطقه به عنوان ابزاری برای جذب گردشگر نگاه شود.
این پژوهش از نوع کاربردی – توسعه ای می باشد، در پژوهش حاضر اقدام به جمع آوری اطلاعات در چارچوب موضوع مقاله از طریق توزیع پرسشنامه به طور در دسترس و به تعداد 120 نفر در حین اجرای موسیقی عاشیقلر در طی جشنواره ای صورت گرفت. در این تحقیق برای پاسخ به فرضیات از تحلیل عاملی تاییدی(CFA) و آزمون t یک نمونه ای با استفاده از نرم افزارهای LISREL و SPSS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که موسیقی های محلی قابلیت جذب و توسعه ی گردشگری منطقه ای را دارند و به طور متقابل توسعه ی گردشگری منطقه ای نیز باعث حفظ، احیاء و پویایی موسیقی محلی می شود.
گردشگری موسیقی چیست؟
بدون شک اگر گردشگری موسیقی پر رونقترین بخش بازار سفر نباشد، اما موسیقی را باید یکی از جذابترین جاذبههای سفر دانست. در این نوع گردشگری، موسیقی به عنوان جاذبهای در گردشگری دیده میشود و گردشگران برای تجربهی موسیقی به مقاصد مختلف سفر می کنند.
گردشگری موسیقی
گردشگری موسیقی می بایست به اشتغال بومیان منجر شود و در بخش های مختلف گردشگری موسیقی، خارجیان نباید مشغول به کار شوند.
به گزارش سایت ایران تراول ادوایس، میتوان با سفر به مناطق مختلف ایران، گردشگری موسیقی را در جذابترین شکل ممکن تجربه کرد.
موسیقی اقوام ایرانی
در برخی موارد، موسیقی یک قوم را باید فارغ از دسته بندی مرزهای استانها انجام داد و موسیقی آن قوم را به تنهایی و بطور خاص مورد بررسی قرار داد.
استان سیستان و بلوچستان
موسیقی سیستان وبلوچستان، یادگاری از ادوار مختلف تاریخی است که فرهنگ و تمدن ایران باستان را در این گوشه از سرزمین، تداعی میکند. موسیقی مقامی بلوچستان در میان تمامی موسیقی هایی که در نواحی مختلف ایران وجود دارند از ماهیت و کیفیت ویژه ای برخوردار است. تنوع ملودیک و ریتمیک آثار و نوازندگان صاحب نام و وجود سازهایی با بافت و ساخت متفاوت با سازهای دیگر مناطق ایران جلوه ای خاص به موسیقی این خطه از کشورمان داده است.
استان لرستان
بر اساس کاوشهای باستانشناسی در مناطق لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی بر قطعهای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم میزند. همچنین از آثار و شواهد به دست آمده در این مناطق تصاویری از آلات موسیقی دوران مانند شیپور و تنبور بر روی ظروف نقره وجود دارد که حاکی از رواج موسیقی نزد این قوم در عهد ساسانی است. ترانه «دایه دایه» مشهورترین و پرآوازه ترین سروده لری است که امروزه شهرت ملی داشته و بیشتر موسیقی دانان و مردم کشور با این تصنیف قدیمی آشنائی دارند.
استان گیلان
عمده مرکزیت موسیقی گیلان در دو منطقه است:
1.منطقه دیلمان در شرق 2.منطقه تالش در غرب استان گیلان
موسیقی در این دو ناحیه از نظر زبان، آداب و رسوم و نغمهها تفاوت زیر بنائی دارد ولی در ناحیه مرکزی در هم آمیخته شده اند. قابل توجه است که موسیقی دیلمان و موسیقی تالش نسبت به سایر موسیقی دگر مناطق کم کم رو به نابودی است. رعنا از معروف ترین ترانه های فولکور(محلی) گیلان به شمار میرود.
استان کردستان
موسیقی کردستان از غنی ترین و پربار ترین موسیقی های محلی ایران محسوب میشود. موسیقی کردی بدلیل ریتمیک بودن و همراه بودن با رقص محلی از پر طرفدارترین انواع موسیقی در بین مردم ایران بشمار میرود.مردم کردستان موسیقی را جزیی از زندگی خود دانسته و در بیشتر مراسم و آیین های سوگواری، سوارکاری از آن استفاده میکنند.
استان بوشهر
برای اینکه موسیقی بوشهری را بیشتر بشناسیم، باید زبان محلی بوشهریها را بشناسیم، در واقع ریتم، سرعت، تکیه صدا و بطور کلی فرم در موسیقی هر منطقه، ارتباط مستقیمی با زبان آن منطقه دارد و به همین دلیل است که در بوشهر، موسیقی هر محله با محله دیگر تغییرات اندکی دارد، چرا که در گویش مردم بوشهر تفاوت های اندکی وجود دارد.
استان مازندران
موسیقی مناطق مرکزی مازندران که تقریبا خاستگاه اصلی کلیه نغمات، آواها و نواهای پنجگانه تبری زبان به شمار میآید در همه نواحی کوهستانی از هزار جریب تا کوهستان های کجور و محال ثلاث و در نواحی جلگه ای از میاندرود تا شرق رودخانه چالوس عمومیت و کاربرد دارد.
استان خوزستان
موسیقی غالب در مناطقی از خوزستان مانند شوشتر،دزفول و اندیمشک موسیقی لری و بختیاری و تاثیراتی از موسیقی سنتی ایران است.در جنوب خوزستان خصایص موسیقی سواحل جنوب و حالاتی از موسیقی عرب را شاهد هستیم.مقام خوانی در موسیقی خوزستان بر گرفته از مقام های لری و بختیاری است.
در آخر اینکه بسیار مهم است که گردشگری موسیقی میبایست به اشتغال بومیان منجر شود و در بخش های مختلف گردشگری موسیقی، خارجیان نباید مشغول به کار شوند چرا که در این صورت تداوم و توسعه گردشگری موسیقی هیچ گونه توجیهی برای جوامع میزبان نخواهد داشت.