نفت و انرژی

مخزن‌ سدهای خوزستان حدود ۱۳ درصد آب دارند

اهواز- مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه برای رفع تنش آبی در تابستان سال جاری ۲۰ پروژه در این استان طراحی شده است، گفت: مخزن‌ سدهای خوزستان حدود ۱۳ درصد آب دارند.

ناظم نیوز: فرهاد ایزدجو پنجشنبه‌شب در جلسه قرارگاه سه‌گانه محرومیت‌زدایی استان خوزستان با حضور وزیر کشور اظهار کرد: حجم مفید سد گتوند تا تراز ۱۹۵ متر، سد دز تا تراز ۳۰۵ متر و در سد کرخه با احتساب ۳۰۰ میلیون مترمکعب تخلیه سد سیمره در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از شهریور تا آبان امسال بیلان مصرفی در حوضه آبریز کارون با توجه به نیازهای ناخالص کشت‌های جدید که جهاد پیشنهاد داده و کُلزا و چغندر جزو آن است، منفی ۲۱۸ میلیون مترمکعب و در حوزه دز منفی ۴۵۷ میلیون مترمکعب می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خبر داد: در مجموع کل مخازن استان خوزستان حدود ۱۳ درصد (حدود یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون مترمکعب) آب وجود دارد که در سال گذشته ۶ میلیارد و ۴۷۵ میلیون مترمکعب در مخازن استان وجود داشت که با این حساب از سال گذشته تاکنون ۷۴ درصد کاهش آب در استان صورت گرفته است.

وی افزود: در حوزه دز مشکلاتی وجود دارد که در این زمینه و به‌منظور وقوع خسارت برای کشاورزان بیمه محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین در حوزه کرخه کاهش دبی داریم و یک سری مشکلاتی در کرخه نور پیش آمده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه مشکل منابع آب در کرخه افزایش پیدا می‌کند و تولید برق در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌شود، بیان کرد: هفت طرح آب‌رسانی برای خوزستان تعریف شده که هر کدام از آنها بین ۱۷ – ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جمعیت تحت پوشش این طرح‌ها هشت میلیون و ۷۱ هزار نفر است.

وی ادامه داد: میزان اعتبار کل طرح‌های تعریف شده برای اتمام طرح‌های آب‌رسانی ۴۲ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان است ولی در اولویت اول به اعتباری بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان برای حل برخی مشکلات در بازه زمانی کوتاه‌مدت نیاز است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: اجرای سه پروژه شامل ۱۷ نقطه برای طرح‌های مقابله با سیلاب در رودخانه‌های استان خوزستان برنامه‌ریزی شده که برآورد مالی آن هفت هزار و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی گفت: برای رفع تنش آبی در تابستان سال جاری ۲۰ پروژه در نقاط مختلف از جمله ایذه، مسجدسلیمان، دزفول، حمیدیه، رحیم آباد، شادگان، رامهرمز، ماهشهر، اروندکنار، هندیجان و رفیع طراحی شد که بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا