هنر

«تیغ و ترانه» برای تفکر تولید شد!/ انتقاد از وضعیت شعر و ترانه

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ و ترانه» به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی «هامان» با حضور تعدادی از هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

به گزارش ناظم نیوز، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ وترانه» به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی «هامان» جمعه دهم تیر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

سجاد عزیز آرام (شاعر و ترانه سرا) که اجرای برنامه را برعهده داشت، در ابتدا گفت: «تیغ و ترانه» تلاش کرده که یک اثر تاثیرگذار و جریان ساز باشد. حضور غربت در اشعار «هامان» برآیند نوع زندگی او بوده است. او به دلیل آنکه مهاجرتی از کشور داشته است، رد پای غربت در ترانه هایش پر رنگ است و گویی این غربت را نیز به همراه هنر و ترانه هایش با خود برده است.

محمدرضا چراغعلی با تاکید بر اینکه تلاش کرده تا در دهه ۷۰ نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه بدهد، ادامه داد: تلاش کردیم تا کلام فاخر را به سفره موسیقی خانواده ها بیاوریم، البته تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده است. هدف، خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ-کلاسیک بوده است، در حالی که نمی توانم بگویم صرفاً کلاسیک به آن نگاه شد چرا که به ظرفیت مخاطب عمومی هم توجه شده است.

«تیغ و ترانه» برای تفکر تولید شد!/ انتقاد از وضعیت شعر و ترانه

وی عنوان کرد: این نخستین همکاری من با «هامان» است. ولی آغاز این همکاری به سال ۸۱ برمی گردد که به پیشنهاد آقای چاووشی مدیر استودیو «بل» پیشنهاد تولید یک آلبوم با همکاری «هامان» داشتیم، آن روزها من تجربه همکاری با خوانندگان پاپ کلاسیک مثل نیما مسیحا و حامی را داشتم اما ایده هایی برای یک آلبوم متفاوت با صدای «هامان» در ذهنم شکل می گرفت. اساساً کار بر روی کلام فاخر در این اوضاع ولنگار ترانه و موسیقی، کار پر ریسکی است ولی پیمانه مهم نیست مهم کیفیت شنونده ها هستند. «تیغ و ترانه» موسیقی حوزه اندیشه است و به اقبال این آلبوم و شنونده های پویای آن امیدوارم.

در ادامه «هامان» خواننده و ترانه سرای آلبوم «تیغ و ترانه» یادآور شد: پنح سال ضبط اثر به طول انجامید و بالاخره در این شب، تولد اثر را گرامی می داریم. «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز است. شورش بر علیه زبان تقلیل یافته‌ای که مناعت اندیشه را در جامعه به همراه داشته است. «تیغ و ترانه» اثری نیست که بر گذشته لمیده باشد و فارغ از اینکه در چه حوزه ای از هنر مطرح باشد به دنبال تصویر کردن یک آرمان شهر با بیانی پویا و بالنده است. از سوی دیگر وضعیت ترانه امروز به گونه ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. «تیغ و ترانه» در این وضعیت است که خلق می شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می دهد.

«هامان» با تشکر از همکاری چراغعلی خطاب به او گفت: سپاسگزارم که در این مدت با صبوری و شکیبایی، وفاداری و همدلی به دور فارغ از وضعیت کنونی جریان بازار پذیرفتید با هم حرکت کنیم و قطعاتی که فارغ از درد اجتماع نیست حتی آنجا که گفتگویی عاشقانه مطرح است، خلق و ثبت کنید.

«تیغ و ترانه» برای تفکر تولید شد!/ انتقاد از وضعیت شعر و ترانه

فردین خلعتبری هنرمند عرصه موسیقی با بیان اینکه روز به روز بر تنوع موسیقی کشور افزوده می شود، ادامه داد: با شکل گیری گونه‌های جدید، گویی موسیقی کشور به جزایری از هم جدا مبدل شده است و مهم ترین اشکالات این پدیده، تنافر بین گونه‌های موسیقی است که موسیقی را به محلی برای بی اعتنایی اهالی موسیقی به یکدیگر مبدل می سازد و ممکن است حس برتری جویی بین اقشار مختلف موسیقی پدید آورد و فی المثل فکر کنند که سبک موسیقی من بهتر از دیگر سبک هاست.

وی با نام بردن از برخی از نوازندگان آلبوم «تیغ و ترانه» از جمله کریم قربانی (نوازنده ویلنسل) و علی جعفری پویان (نوازنده ویلن)، نقش سازنده نوازندگان برای ارتباط دادن گونه های موسیقی به یکدیگر را ضروری شمرد و افزود: اهالی موسیقی امروز ما کسانی هستند که در انواع و اقسام موسیقی شناخت و آگاهی دارند. بخش دیگر موسیقی در نگاه شماست که آن را می بینید و احساس آرامش می کنید و زیبایی هنر عنصری است که اگر شما به عنوان مخاطب نباشید، پدید نخواهد آمد بنابراین مخاطب باید باشد تا زیبایی موسیقی احساس شود و امروز خوشحالم اینجا جمع شده‌ایم و نهایتاً تا بازتاب یک اثر، یک هنر زیبا را با هم ببینیم.

خلعتبری که اثری مشترک با «هامان» را روی اشعار بیدل دهلوی برای ضبط در کشور چک در دست تولید دارد، اظهار امیدواری کرد که این نوع و جنس از موسیقی باز هم تکرار شود.

«تیغ و ترانه» برای تفکر تولید شد!/ انتقاد از وضعیت شعر و ترانه

علی میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری هم در ادامه ضمن برشمردن سوابق و نقش تاثیرگذار محمدرضا چراغعلی در ایجاد یک جریان در حوزه موسیقی پاپ فاخر در دهه هفتاد به ویژگی های آوازی و ترانه های «هامان» پرداخت.

وی با برشمردن استقلال در سرودن ترانه و اینکه این ترانه ها بیش از هرکسی شبیه به زندگی خود شاعر است گفت: سفر و غربت از اصلی ترین مولفه های کلامی و نقاط عطف ترانه های هامان است.

میرعلینقی مولف بودن خواننده را در طرح مضامین اجتماعی و فلسفی را از شاخص های این خواننده مولف برشمرد و تصریح کرد: که این اثر قابلیت ماندگاری در تقویم موسیقی را دارد.

در آیین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه»، پنج ترانه «شب ممنوع»، «دختر گیسو حنا»، «کافه»، «خاتون خانه و غزل» و «تیغ و ترانه» به همراه دکلمه‌های از مرثیه فدریکو گارسیا لورکا در سوگ ایگناسیاس مخیاس اجرا شد. ضمن اینکه اجرای آوازها با فیکورهای اٰپراتیک، گاه رسیتاتیف‌ها و دکلمه های شاعرانه در کنار اجرای پیانو بخشی از رسیتال کوچک آواز- پیانوی، هامان و محمدرضا چراغعلی بود.

«تیغ و ترانه» برای تفکر تولید شد!/ انتقاد از وضعیت شعر و ترانه

در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ و ترمه» اعلام شد که عواید حمایت های مالی از این آلبوم برای ساخت یک مدرسه دخترانه در روستای قلعه بید نصرت آباد اهدا می شود، این مدرسه در مقطع متوسطه اول، با ۴۵ نفر دانش آموز در استان سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا