تجارت

بهترین نمایشنامه مسابقه بین‌الملل جشنواره ۳۶ تئاتر فجر کتاب شد

نمایشنامه «حذفیات» نوشته مهدی ضیاء چمنی توسط نشر آرادمان منتشر شد. این نمایشنامه پیشتر عنوان بهترین نمایشنامه مسابقه بین‌الملل را در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌دست آورده بود.

به گزارش ناظم نیوز، «حذفیات» اثر «مهدی ضیاء چمنی» است که عنوان بهترین نمایشنامه مسابقه بین‌الملل را در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌دست آورده بود. این نمایشنامه برگزیده به تازگی در قامت کتاب توسط انتشارات آرادمان منتشر شده است.

مهدی ضیاء چمنی، کارگردان و نویسنده تئاتر، درباره این نمایشنامه و دلایل نوشتن آن، گفته است:

«خواندن و نوشتن برای من از روزنامه و مجله‌های برادرم آغاز شد. از اَبرار ورزشی تا دنیای تصویر و طنز و کاریکاتورِ جواد علیزاده. بعد از پایانِ هر نوشتن، بارها متن را بازنویسی می‌کردم و تنها اتفاقِ بزرگ، حذف اضافه‌گویی‌های چِرت و خوشگل بود؛ پاک کردن دیالوگ‌ها و توصیف‌های به‌درد نخور و تکراری. انگار دیگر حرفِ جدیدی برای ارائه وجود ندارد؛ به نظر، همه چیز قبلاً گفته شده.

بعد از گذشتِ چند سال از اجرای نمایشنامه حذفیات باید اقرار کنم، روابط و نبود درک بین آدم‌ها برای من هیچ اهمیتی ندارد؛ تا بوده، همین است. ایده حذفیات به روابط اجتماعی و تحلیل‌های غلوآمیزِ روان‌شناختی هیچ ربطی ندارد. همه چیز سطحی و پیش پا افتاده‌تر از یک مفهمومِ درمانی است.

حرف نزدن، اظهار نظر نکردن و حذف خزعبلاتِ روزمره، همین.

برای گوش دادن به سکوت مجبوری که کلمات را درونِ دهان اشخاص بگذاری تا برای یک لحظه، فقط برای یک لحظه‌ی کوچک، سکوت را بشنوند. حذف کلام شما را کمتر خسته می‌کند و این تنها چیزی است که نمایشنامه می‌خواهد.

سال‌های زیادی است که ادبیات و شعر مرا هیجان‌زده نمی‌کند، شاید برای تکرارِ این تجربه‌ی ناب، باید برای چندمین بار «بوف کور» یا «ابراهیم در آتش» را بخوانم؛ نمی‌دانم.»

نمایشنامه «حذفیات» که نویسنده، آن را به «الهام کردا» تقدیم کرده است، در ۶۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه، به‌بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات آرادمان به بازار نشر عرضه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا