تجارت

برگزاری کمیسیون درجه بندی تاسیسات گردشگری درجه ۲و ۳ در استان ها

ناظم نیوز: براساس بخشنامه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی؛ «برگزاری کمیسیون درجه‌بندی و صدور گواهینامه کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری درجه دو و سه» به ادارات کل میراث فرهنگی استانی واگذار شد.

به گزارش ناظم نیوز در اجرای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم مبنی بر تمرکززدایی و لزوم سرعت بخشیدن در پاسخگویی به شهروندان، در جهت تسهیل فرآیند درجه‌بندی تأسیسات گردشگری با استناد به بخشنامه واگذاری امور اجرایی به ادارات کل استانی ابلاغی از سوی وزیر میراث فرهنگی و با عنایت به مفاد تبصره (۵) ماده (۹) شیوه‌نامه ارزیابی و درجه‌بندی تأسیسات گردشگری ابلاغی، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، «برگزاری کمیسیون درجه‌بندی و صدور گواهینامه کیفیت خدمات کلیه تأسیسات گردشگری درجه دو و سه اعم از اقامتی، پذیرایی، بین راهی و همچنین هتل‌های یک و دو ستاره» با رعایت ملاحظات ذیل، به ادارات کل استانی واگذار می‌شود:

۱. ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها در خصوص معرفی احدی از کارشناسان مطلع و متخصص حوزه گردشگری به اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اقدام خواهند کرد. پس از انجام بررسی‌های لازم، تأیید و صدور حکم، شخص معرفی شده نماینده اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در جلسات کمیسیون درجه‌بندی ادارات کل استانی بوده و وظایف و مسئولیت‌های مربوطه به آنها تفویض می‌شود.

۲. پس از برگزاری کمیسیون درجه‌بندی و تعیین تکلیف درجه واحد در صورتجلسه کمیسیون، گواهینامه کیفیت خدمات واحد گردشگری با امضای مدیرکل استان به واحد ابلاغ می‌شود. نظر به ضرورت یکپارچگی گواهینامه‌های صادره در سطح کشور، ضروری است گواهینامه دقیقاً مطابق فرمت و در اندازه A۳ صادر و در اختیار واحد قرار گیرد. بدیهی است واحد موظف است گواهینامه را در محل مناسب و در معرض دید مراجعان نصب کند.

۳. اداره کل استان‌ها موظف است نسخه‌ای از کلیه صورت جلسات کمیسیون درجه‌بندی را حداکثر در مدت ۲۰ روز از زمان ابلاغ به اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ارسال کند همچنین ارائه تصویری از گواهینامه کیفیت صادره به اداره کل مزبور ضروری است در صورت عدم ارسال مستندات در موعد مقرر، پرونده واحد در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری (جانا)، دارای نقص تلقی شده و امکان تمدید یا اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری وجود نخواهد داشت، بدیهی است هرگونه مسئولیت ناشی از این امر بر عهده مدیر استانی است.

۴ . اجرای این طرح و صدور گواهینامه کیفیت از سوی استان‌ها، در فاز نخست صرفاً شامل تأسیسات گردشگری درجه دو و سه و هتل‌های یک و دو ستاره بوده و سایر موارد مطابق روال قبلی انجام می‌پذیرد. بدیهی است در صورت اجرای موفق طرح، در فازهای بعدی، امکان توسعه و افزایش حدود اختیارات ادارات کل استان‌ها در صدور گواهینامه سایر تأسیسات گردشگری، قابل بررسی خواهد بود.

۵. ارتقا درجه، تغییر نوع و تعطیل کردن کلیه تأسیسات گردشگری، مستلزم رعایت رویه مقرر در شیوه‌نامه درجه‌بندی بوده نمایندگان موضوع بند (۱) مجاز به اقدام در خصوص این مورد نیست.

۶ اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری موظف به انجام نظارت عالیه بوده و تفویض صورت گرفته مانع از انجام وظایف ذاتی و نظارتی آن اداره کل نخواهد بود، بنابراین حسب تشخیص می‌تواند در جلسات کمیسیون درجه‌بندی تأسیساتی که بر اساس این بخشنامه به ادارات کل استانی تفویض شده، شرکت کند.

مسئولیت اجرای صحیح این بخشنامه بر عهده مدیران کل محترم استانی و نظارت عالیه بر فرآیند بر عهده اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا