اقتصادیتجارت

آسیب اقتصادی ایران نتیجه تصمیمات غلط و سومدیریت‌های داخلی است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید همانطور که نمی‌توان وضعیت فعلی اقتصاد ایران را با بسیاری از کشورهای جهان مقایسه کرد، برای برون رفت از این شرایط نیز اجرای چند سیاست کلان اهمیت زیادی دارد.

ناظم نیوز: محمد لاهوتی، اظهار کرد: نگاهی به وضعیت اقتصادی کشورها در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که آمارهای تجاری بار دیگر مثبت شده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا تاثیرگذار از نظر اقتصادی توانسته‌اند، بخشی از عقب ماندگی‌های دوران کرونا را جبران کنند. از سوی دیگر با واکسیناسیون گسترده که در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا یا اتحادیه اروپا صورت گرفته، تلاش شده که شرایط به حالت قبل بازگردد که تا حد زیادی نیز موفق بوده‌اند.
به گفته وی، در کنار اروپا و آمریکا، چین شرایط خاص خود را داشت. با وجود آنکه شیوع کرونا از این کشور کلید خورد و به تمام جهان سرایت پیدا کرد اما دولت چین توانست با اجرای سیاست‌های محدودکننده و قرنطینه جدی، تا حد زیادی از شیوع کرونا جلوگیری کند و در چنین شرایطی بود که چین حتی در سال ۲۰۲۰ که اقتصاد جهان در رکود و فشار بود، رشد مثبت اقتصادی به ثبت رساند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کاهش تجارت ایران نیز با توجه به اتفاقات رخ داده در فضای جهانی طبیعی بود، توضیح داد: آمارها می‌گوید که هرچند رشد منفی تجاری ما در بسیاری از ماه‌های سال قبل خود را نشان داده اما در بهار امسال، میزان صادرات غیرنفتی کشور رشدی ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد که نمایانگر این واقعیت است که ایران نیز توانسته تا حدی از فشارهای کرونا بکاهد.
لاهوتی ادامه داد: البته علت اصلی این بهبود آمار را نمی‌توان به جهش صادرات ربط داد بلکه دلیلش مسدود بودن مرزها و عدم ارسال کالا در بهار سال گذشته بود که رسما تجارت را قفل کرده بود. امسال بخشی از آن محدودیت‌ها کنار رفته و به هر حال میزان صادرات غیرنفتی ایران نیز بار دیگر مثبت شده است.
وی با تاکید بر اینکه بهبود شرایط تجارت و صادرات ایران منوط به تغییر در چند پیش شرط کلان و اساسی است، تشریح کرد: در وهله نخست باید تاکید کرد که امکان مقایسه اقتصاد ایران با بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد. ما امروز از سویی با تحریم‌های آمریکا مواجهیم که چنین موضوعی برای بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد. از سوی دیگر، ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم و اف ای تی اف نیز ما را در فهرست سیاه قرار داده و نقل و انتقالات بانکی ما بسیار دشوار است. از این رو مقایسه اقتصاد ایران با سایر کشورها باید با لحاظ کردن این پیش شرط‌های مهم باشد.
به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، در کنار مسائل بین المللی که باعث شده حتی شرکای تجاری قدیمی ایران مانند چین و هند نیز برای همکاری با کشور با مشکل مواجه شوند، برخی تصمیمات غلط و سومدیریت‌های داخلی نیز مزید بر علت شده تا شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی دشوار شود.
لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در آینده نزدیک به بهبود نسبی شرایط امیدوار بود، اظهار کرد: مذاکراتی که در هفته‌های گذشته برای احیای برجام آغاز شده به شرط نهایی شدن و بازگشت تمام اعضا به توافق می‌تواند نویدبخش بهبود نسبی شرایط در تجارت خارجی باشد. البته برای اجرای درست و استفاده از مزیت‌های برجام، ما باید به اف ای تی اف نیز پایبند باشیم و گام‌هایی را برای نزدیک شدن به تجارت آزاد برداریم. بازگشت شرکای قبلی به کشور و تسهیل در حمل و نقل و انتقال ارز به شرط اجرای مقدمات داخلی و بین‌المللی می‌تواند به بهبود آمارهای تجارت خارجی کشور منجر شود.
گزارش اخیر اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که با وجود مثبت شدن آمار تجاری بسیاری از کشورها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱، ایران در این فصل نیز نتوانسته تجارت خود را مثبت کند.
در بهار امسال یعنی فصل دوم سال ۲۰۲۱ اما آمارها نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران حدودا ۶۸ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا